Rynek Infrastruktury
Na podstawie dwóch prac z lat 2010-2012: "Studium przyszłych społeczno-ekonomicznych efektów pogłębienia toru wodnego Szczecin-Świnoujście do 12,5 m" i "Wpływ pogłębienia toru wodnego Szczecin-Świnoujście na rozwój gospodarczy portów Szczecin i Świnoujście oraz otoczenia", powstał dokument streszczający wnioski pt. "Efektywność inwestycji i efekty społeczno-ekonomiczne pogłębienia toru wodnego Szczecin-Świnoujście do 12,5 m" - podaje PAP.
Według naukowców pogłębienie toru wodnego Szczecin-Świnoujście, to przede wszystkim większa dostępność do szczecińskiego portu dużych statków o nośności do 40 tys. ton oraz kontenerowców o nośności do 35 tys. ton. Naukowcy uważają, że tylko przy realizacji inwestycji, która ma trwać trzy lata, pracę znajdzie ponad 1200 osób. W sumie jednak - wraz rozwojem portu - powstanie ok. 4 tys. nowych miejsc pracy - informuje PAP.
Według wstępnych szacunków pogłębienie toru, to koszt ponad 1 mld zł. Obecna głębokość toru wodnego to 10.5 m. Port w Szczecinie posiada najniższe parametry spośród wszystkich polskich portów. W Gdańsku do portu północnego mogą wpływać statki o zanurzeniu do 15 metrów, zaś do Gdyni – do 13,5 metrów. Gdynia, mimo lepszej sytuacji, również walczy o pogłębienie toru do 15,5 metrów.