W szczecińskim porcie trwa realizacja projektu „Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego”. Na terenie Ostrowa Grabowskiego wykonawca robót konsorcjum firm NDI oraz NDI Sopot dokonał już wycinki większości zieleni kolidującej z inwestycją. Celem projektu jest uzyskanie zwiększonego jakościowo i ilościowo potencjału do przeładunków drobnicowych poprzez budowę nowego nabrzeża Norweskiego.
Umowa na modernizację Kanału Dębickiego
została podpisana w październiku 2020 r. W ramach realizacji inwestycji poprawy dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego oraz Basenu Kaszubskiego budowane są pola odkładu urobku na Ostrowie Grabowskim służące jako baza do deponowania urobku z prac czerpalnych.
Projekt „Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego” jest współfinansowany ze środków z Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Koszt prac to 343,1 mln złotych. Inwestycja ma być gotowa do 30 września 2023.
Na terenie Ostrowa Grabowskiego wykonawca robót konsorcjum firm NDI oraz NDI Sopot dokonał już wycinki większości zieleni kolidującej z inwestycją. Z kolei na nabrzeżu Czeskim usunięto rampę ro-ro. W kolejnych dniach prace rozbiórkowe będą kontynuowane. Na początku lutego br. spodziewana jest dostawa pali konstrukcyjnych, które posłużą do budowy nabrzeża Czeskiego.
Elementem wspólnym dla wszystkich nabrzeży jest poszerzenie Kanału Dębickiego do szerokości 200 m (obecnie 120 m), poprzez wybranie mas ziemnych na całym odcinku zachodniego brzegu Ostrowa Grabowskiego oraz pogłębienie basenu do głębokości technicznej 12,5 m. Umożliwi to przystosowanie nabrzeży do parametrów modernizowanego toru wodnego Świnoujście -Szczecin. Ilość mas ziemnych do przetransportowania to aż 1,5 miliona m3. (800 tys. z nowego nabrzeża oraz 700 tys. z pozostałych części kanału).
Niemal równolegle realizowany jest projekt poprawy
dostępu do portu w rejonie Basenu Kaszubskiego. Umowa na dofinansowanie tej inwestycji została podpisana w CUPT w grudniu 2019 roku. Wartość dofinansowania wyniosła 150,2 mln zł. Ukończenie przebudowy jest planowane na grudzień 2022 rok.
W ramach inwestycji mają między innymi zostać rozbudowane nabrzeża: Katowickie, Chorzowskie, Chorzowskie – Uskok. Powstanie też nabrzeże zamykające, łączące nabrzeże Górnośląskie i Dolnośląskie. Inwestycja zakłada również budowę nowej nawierzchni drogowej w kierunku nabrzeża Dąbrowieckiego. Powstanie także przystań dalbowa wraz z nabrzeżem Dąbrowieckim.
Pomimo wymagających pandemicznych okoliczności zespół portów
Szczecin-Świnoujście pozostał w 2020 rok w pełni operacyjny we wszystkich obszarach i wszystko wskazuje na to, że zakończy rok z wynikiem niemal identycznym, jak w roku 2019 oscylującym wokół 31-32 mln ton obsłużonych towarów, co czasach kryzysu można uznać za sukces. Tu zaprocentowały różnorodność i uniwersalny charakter obu portów.