Łukasz Malinowski
W ramach targów, poświęconych rynkowi promowemu i przewozom ładunków ro-ro, zorganizowano dwudniową konferencję dla uczestników - armatorów, przewoźników i portowców z krajów nadbałtyckich oraz przedstawicieli środowisk naukowych.
W portach Szczecin i Świnoujście na pięciu stanowiskach obsługiwane są promy pasażersko – samochodowe i samochodowo – kolejowe. Aktualnie terminal oferuje każdego dnia 5 odejść promów do Ystad i 3 do Trelleborga. Jest to jedyny terminal promowy w Polsce, i jeden z 8 na Bałtyku, obsługujący przewozy kolejowe ładunków w relacjach do i ze Szwecji. Dzięki układowi torów, placów manewrowo – składowych, terminal może być przystosowany do przeładunku jednostek transportu intermodalnego.
W roku 2011 na terminalu promowym w Świnoujściu obsłużono: 6,2 mln ton ładunku, 283 067 samochodów ciężarowych, 194 340 samochodów osobowych, 1 403 autokarów, 14 060 wagonów kolejowych oraz prawie 500 tys. pasażerów.
Średni wzrost obrotów na rynku przewozów ro-ro w roku 2011 na poziomie 8%, który odnotowany również na terminalu promowym w Świnoujściu potwierdza jego wysoką pozycję konkurencyjną.
Wiele uwagi poświecono trendom, według których prognozuje się wzrost krótkich podróży, identyfikuje się problemy związane z ich sezonowością czy dostosowaniem w wielu portach infrastruktury do wymagań rynku. Omawiano również możliwości rozwoju i podnoszenia konkurencyjności.