sg
Ponadto w marcu przeładowano 4 432 TEU, czyli kontenerów 20-stopowych (wzrost o 10,8%), a w całym kwartale niemal 15 tys. TEU, co przełożyło się na znaczący wzrost o 10,6%.
W podziale na grupy towarowe nastąpił spadek przeładunków węgla – w marcu 250,5 tys. ton w stosunku do 349,5 tys. ton w analogicznym okresie roku 2011 (spadek o 18,3%). Statystyki kwartalne odpowiednio: 924 tys. ton do 1 276,6 tys. ton w 2011. Te wyniki oznaczają spadek 27,6%.
Spadek dotknął także zbóż – w marcu 100,2 tys. ton w stosunku do 109,2 tys. ton w marcu 2011 roku (spadek o 8,2%), zaś w porównaniu kwartalnym odpowiednio 236,6 tys. ton i 284,4 tys. ton (spadek o 16,8%).
Innych towarów masowych w zeszłym miesiącu przeładowano 405,2 tys. ton (252,2 tys. ton w marcu 2011 r.), co przekłada się na znaczący wzrost o 60,7%. Wyniki dla kwartału to 236,6 tys. w I kwartale 2012 roku, co w stosunku do 284,4 tys. ton w analogicznym okresie 2011 roku daje wzrost aż o 75,8%.
W zakresie przeładunków drobnicowych nastąpiły niewielkie wzrosty: w marcu 2012 obsłużono 824 tys. ton (576,9 tys. ton drobnicy promowej) – wzrost o 3,2%, a w całym kwartale 2 285,9 tys. ton – wzrost o 0,9%.
Duży wzrost miesięczny zanotowano w grupie ropy i ich przetworów – 120,8 tys. ton – wzrost o 23,9%, zaś w statystykach kwartalnych 340,4 tys. ton – minimalny wzrost o 0,1%.
Zachodniopomorskie porty przeładowują także drewno, ale w nieznacznej ilości. W marcu było to 1,6 tys. ton (1,4 tys. ton w 2011 r.), co stanowi wzrost o 4,9%. W statystykach kwartalnych było to odpowiednio 4,1 tys. ton i 2,7 tys. ton – wzrost o 0,9%.
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA jest spółką akcyjną z większościowym udziałem Skarbu Państwa. W porcie w Świnoujściu znajdują się przede wszystkim: terminal dla suchych ładunków masowych, terminal promowy, a także nowy terminal kontenerowy. W maju zostanie otwarty także terminal siarkowy. Port w Szczecinie obsługuje zarówno ładunki drobnicowe - w tym kontenery, wyroby hutnicze i ładunki wielkogabarytowe, jak również ładunki masowe - suche i płynne. Oba porty oferują także usługi przeładunkowo-składowe dla towarów rolno-spożywczych.
Porty w Szczecinie i Świnoujściu przeładowały w 2011 roku ponad 21 mln ton ładunków. Tak wysoki poziom przeładunków Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA uzyskał ostatni raz 27 lat temu. ZMPSiŚ SA zanotował także rekordowy wynik przeładunków w grupie ładunkowej – drobnica (9 mln ton). Stanowiło to wzrost obrotów rzędu 10% w porównaniu do roku 2010. Na dobry wynik złożył się także 66% wzrost przeładunków towarów z grupy inne masowe do poziomu ok. 3,7 mln ton, co zrekompensowało wspomniany wcześniej spadek obrotu węgla. Wysoki wzrost obrotów zanotowano również w grupie ropa i jej przetwory, w której przeładunek wyniósł ok. 1,4 mln ton, co stanowiło przyrost rzędu 35% w porównaniu do roku 2010.