wlados wlados
Kilka dni temu informowaliśmy, że ZMPSiŚ zanotował w 2013 r. przychody ze sprzedaży (w których ujmowane są wpływy z podstawowej działalności operacyjnej) w wysokości 135,8 mln zł natomiast przychody z całokształtu działalności osiągnęły poziom 145,5 mln zł. W 2013 r. ZMPSiŚ wygenerował 16,91 mln zł zysku ze sprzedaży (najwięcej w historii), a zysk netto wyniósł 21,2 mln zł.
Ponad 70 mln zł wsparcia z UE
Z kolei w sumie 126,3 mln zł przeznaczonych zostało na inwestycje (z czego 71,1 mln zł stanowiły środki z UE). W minionym roku ze środków UE realizowano w kompleksie portowym Szczecin/Świnoujście w sumie 5 projektów. Każdy z nich jest realizowany w dalszym ciągu – mają się one zakończyć w tym lub przyszłym roku. Oto ich szczegółowy wykaz:
• Budowa nabrzeża w porcie zewnętrznym w Świnoujściu. ZMPSiŚ zakończył zasadnicze prace inwestycji związanej z udziałem w największym polskim projekcie energetycznym, jakim jest budowa terminalu LNG w porcie zewnętrznym w Świnoujściu. Inwestycja w części dotyczącej ZMPSiŚ, objęła wykonanie stanowiska statkowego z systemem bezpieczeństwa cumowania jednostki LNG, estakady, pomostu ujęcia wody technologicznej i ppoż. oraz roboty czerpalne. Wybudowana infrastruktura portowa umożliwi obsługę metanowców o wymiarach 315x50 m, dopuszczalnym zanurzeniu 12,5 m oraz pojemności 120-216 tys. m3. Zakończenie inwestycji (przez wszystkich partnerów) planowane jest na 2014 r. Wartość zadania w części dot. ZMPSiŚ wynosi 182 mln zł.
• Rozbudowa infrastruktury portowej w południowej części portu w Świnoujściu. Dzięki realizacji projektu, na istniejącym terminalu promowym powstanie nowe stanowisko statkowe, które umożliwi przyjmowanie jednostek promowych o maksymalnej długości 220 m. Oprócz nowego nabrzeża (o długości 242 m i dopuszczalnej głębokości 13 m), powstaną pomosty wjazdowe na prom, estakada samochodowa, galeria pasażerska oraz infrastruktura techniczna. Przewidywany termin zakończenia zadania to połowa 2015r. Koszt całkowity: 153 mln zł.
• Przebudowa infrastruktury drogowej w portach w Szczecinie i Świnoujściu. W porcie w Szczecinie przebudowanych zostanie prawie 6 km dróg wraz z towarzyszącą infrastrukturą energetyczną, systemem odprowadzania wód opadowych oraz usunięciem kolizji z sieciami energetycznymi, kanalizacyjnymi i gazowymi. W porcie w Świnoujściu przebudowa obejmie niemal 3 km dróg wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Zakończenie projektu zostało zaplanowane na I kwartał 2014. Koszt: 64,5 mln zł.
• Przebudowa infrastruktury kolejowej w portach w Szczecinie i Świnoujściu. W ramach projektu przebudowie i modernizacji podlega w obu portach łącznie prawie 36 km torów oraz 134 rozjazdy. W efekcie dostosowane zostaną parametry torów kolejowych w portach do wymogów taboru eksploatowanego na trasach międzynarodowych magistrali kolejowych E-59 oraz CE-59. Przewidywany termin zakończenia: II połowa 2014r. Koszt: 77 mln zł.
• Rozbudowa infrastruktury portowej w północnej części Półwyspu Ewa w porcie w Szczecinie. Inwestycja polegać będzie na przebudowie nabrzeża Zbożowego, w taki sposób, aby zwiększyć głębokość przed konstrukcją nabrzeża, a także zwiększyć długość linii cumowniczej, poprzez jej przedłużenie. Jednocześnie wybudowane zostanie nowe nabrzeże – Niemieckie, zamykające półwysep od strony północnej i wschodniej, do styku z istniejącym nabrzeżem Słowackim. Inwestycja ta umożliwi bądź na obsługę większych statków (o długości 230 m), bądź na jednoczesny rozładunek dwóch mniejszych jednostek. Przewidywany termin zakończenia zadania: III kwartał 2015r. Koszt: 38 mln zł.
Nowe dofinansowanie z CUPT
– Oprócz tego, pod koniec grudnia 2013 roku podpisaliśmy w Centrum Unijnych Projektów Transportowych umowę na dofinansowanie projektu pn. „Budowa infrastruktury terminali portowych w Szczecinie i Świnoujściu – miejsca postojowe”, wybrany został już także wykonawca robót. W ramach inwestycji, wybudowanych i zmodernizowanych zostanie w obu portach łącznie 5 placów postojowych o całkowitej powierzchni 9,3 ha i liczbie miejsc postojowych 585. Nowe place dla ciężkich pojazdów powstaną w rejonach przeładunków drobnicowych i masowych w Szczecinie, a także na terminalu promowym w Świnoujściu i przy wjeździe do Portu Handlowego w Świnoujściu – informuje portal rynekifrastruktury.pl Aneta Szreder-Piernicka, zastępca dyrektora ds. handlowych i marketingu w ZMPSiŚ.
Rok 2013 zamknął się dla kompleksu portowego Szczecin/Świnoujście bardzo dobrymi wynikami przeładunkowymi. W obu portach przeładowano 22 750 tys. ton towarów, co stanowiło 7% wzrost w porównaniu do 2012 roku. Jest to najlepszy wynik przeładunkowy w portach Szczecina i Świnoujścia od 1980 roku.