Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Port Szczecin-Świnoujście z nieustającym wzrostem przeładunków

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Autor:

Redakcja

Data publikacji:
15-10-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfrastruktury.pl/ Port Szczecin

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Port Szczecin-Świnoujście z nieustającym wzrostem przeładunków
fot. Port Szczecin
Blisko 19 mln ton towarów obsłużyli operatorzy portowi na nabrzeżach zarządzanych przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, co oznacza wzrost wobec minionego roku o 6,3%.

Dobry wynik po 9 miesiącach

W zachodniopomorskim porcie „na plusie” są niemal wszystkie grupy towarowe. Ropa (+58,1%), ruda (+54,7%), inne masowe (+10,4%), drobnica (+3,7%).

– W przypadku ropy zauważalny jest wzrost importu tego surowca z Rosji, jak również wzrost eksportu przerobionych produktów do krajów Beneluksu, w tym m.in. więcej importu oleju napędowego oraz eksportu oleju. Na wzrost w tej grupie towarowej wpływa także import gazu z Kataru i Norwegii. Z kolei zwiększone obroty rudy, to wynik większego zapotrzebowania polskich i czeskich hut na rudę żelaza, co jest wynikiem zwiększonej produkcji stali. Jeśli chodzi o grupę inne masowe, operatorzy portowi w br. obsłużyli więcej statków w imporcie z metanolem, surówką, nawozami i kruszywem oraz w eksporcie z nawozami, smołą, pakiem i złomem. Na wzrost drobnicy składają się większe przeładunki w imporcie celulozy papieru, aluminium i wyrobów stalowych oraz w eksporcie wyrobów stalowych, drobnicy kontenerowej, jak również większych przewozów promowych – informuje Monika Woźniak-Lewandowska z Zespołu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście (ZMPSiŚ).

Dobry wynik można zauważyć również w przeładunku kontenerów. Te także notują wzrosty. W porównaniu z zeszłym rokiem było ich o 6,9% więcej.

Nie obyło się jednak bez spadków. Te utrzymują się w przeładunkach węgla (-33,8%) oraz zbóż (-24,7%). – W przypadku węgla trend spadkowy utrzymuje się już od kilku lat, co z jednej strony jest wynikiem mniejszego zapotrzebowania na ten surowiec, z drugiej zaś z uwagi na parametry techniczne toru wodnego (głębokość 10,5 m) większe tonażowo statki wybierają inne porty. Z kolei spadki wielkości obsłużonych zbóż, to skutek nieurodzaju w br. oraz zmniejszenia zapotrzebowania na śrutę sojową – informuje ZMPSiŚ.

Korzystny wrzesień

Wrzesień br. w porównaniu do tego samego miesiąca ub. roku jest lepszy o blisko 9%. Wzrosty notują: ruda (+137,4%), inne masowe (+20,9%), ropa (+22,5%), kontenery (+7,2%) oraz drobnica (+1,5%). Spadki można zauważyć w przeładunku węgla (-31,6%) i zboża (-5,5%).

– Uniwersalny charakter zespołu portów Szczecin-Świnoujście zapewnia stabilność obsługiwanej masy towarowej. Spadki w jednej grupie bilansują się wzrostami w innej. Niemniej jednak w celu utrzymania wzrostowego trendu, konieczne są inwestycje w infrastrukturę dostępową oraz portową. W przeciągu najbliższych lat nakłady inwestycyjne w oba te obszary pochłoną kwotę przekraczającą trzy miliardy złotych. Składać się na to będą zarówno inwestycje własne ZMPSiŚ, jak również innych podmiotów, m.in. Urzędu Morskiego w Szczecinie oraz PKP PLK – komentuje Monika Woźniak-Lewandowska.
Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Pierwsze Abramsy dla Polski dotarły do portu morskiego w Szczecinie

Intermodal i logistyka

Pierwsze Abramsy dla Polski dotarły do portu morskiego w Szczecinie

Mikołaj Kobryński 29 czerwca 2023

Na co 330 mln zł pożyczki dla portu Port Szczecin-Świnoujście?

Biznes i przemysł

Porty Szczecin i Świnoujście: Rozbudowa na dobrej drodze

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Pierwsze Abramsy dla Polski dotarły do portu morskiego w Szczecinie

Intermodal i logistyka

Pierwsze Abramsy dla Polski dotarły do portu morskiego w Szczecinie

Mikołaj Kobryński 29 czerwca 2023

Na co 330 mln zł pożyczki dla portu Port Szczecin-Świnoujście?

Biznes i przemysł

Porty Szczecin i Świnoujście: Rozbudowa na dobrej drodze

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5