Łukasz Malinowski
W ubiegłym roku porty Szczecina i Polic obsłużyły 80 statków, które  miały maksymalne zanurzenie. Jednostki przywiozły średnio po 20 tysięcy  ton ładunku. Najwięcej statków z maksymalnym zanurzeniem przypłynęło do  Polic, do spółki Bulk Cargo Port Szczecin, 11 jednostek obsłużył  elewator Ewa.
 
Mimo, że tor wodny nie ma 12,5 metra, szczeciński  port posiada odpowiednie akweny umożliwiające nawigację statków o  zanurzeniu 11 metrów i 10 centymetrów. 
Zarząd Morskich Portów Szczecin-Świnoujście od dłuższego czasu stara się o pogłębienie toru wodnego z 10,5 do 12,5 m. Port w Gdyni ma już głębokość toru 12,5 m, a port w Gdańsku - 15,5 m (w porcie zewnętrznym). Zgodnie z obietnicami Ministerstwa Transportu pogłębienie toru ma nastąpić w nowej perspektywie budżetowej UE na lata 2013-2020.