Przeładunki w 2015 roku w zespole portów Szczecin-Świnoujście były na poziomie zbliżonym do roku 2014, czyli ponad 23 mln ton. Wzrosty odnotowano w pięciu grupach towarowych.
W przeładunkach kontenerów w 2015 roku zanotowano 12-procentowy wzrost wobec roku 2014. Całkowita ilość przeładunków za 12 miesięcy ubiegłego roku to 87 784 TEU, w stosunku do 78 439 TEU w roku 2014.
Rok 2015 w portach Szczecin-Świnoujście zamknął się cyfrą 23,174 mln ton, a więc zaledwie o 1% mniej wobec wykonania z 2014 roku. Jak podkreślają władze portów, pierwsze półrocze ubiegłego roku obiekty zamknęły wynikiem dodatnim niemal we wszystkich grupach towarowych. Nie udało się jednak zahamować spadkowego trendu w przeładunkach węgla, czego nie zrekompensowały nawet wzrosty w innych grupach towarowych.
Na plus
Wzrost odnotowano także w przewozach drobnicy – osiągnięto kolejny rekord, przeładowując 11 mln ton, czyli więcej o 917,4 tys. ton wobec poprzedniego 2014 roku. Stanowi to wzrost o 9%. Na ten wynik złożyły się przede wszystkim większe o 9,6 % przewozy drobnicy promowej na Terminalu Promowym w Świnoujściu oraz o 1,5 % większe przeładunki kontenerów.
Bardzo dobre wyniki (1,738 mln ton) osiągnęły przeładunki ropy, które wzrosły o 4,1% wobec 2014 roku. Wzrost zanotowały także przeładunki ładunków z grupy inne masowe. W sumie zrealizowano tutaj 3,451 mln ton, czyli o 6,2% więcej aniżeli w roku 2014. Analogiczny (6,1 %) wzrost osiągnięto w przeładunkach zbóż. W sumie przeładowano 1 743,9 mln ton. Warto podkreślić, że w tej grupie towarowej jest to najlepszy wynik od 1981 roku.
Są i spadki
O 1/3 spadły natomiast przeładunki węgla. W ubiegłym roku przeładowano 3,119 mln ton paliwa – na tę sytuację największy wpływ miał mniejszy eksport polskiego węgla oraz import węgla z zagranicy. Ponadto w portach obsłużono znacznie mniejszą ilość największych statków z węglem, jakie mogą wchodzić do portu Świnoujście.
Mniej o 18% przeładowano także drewna – wynik za 2015 rok w tej grupie towarowej wyniósł 14,3 tys. ton. Niewielki (1,5%) spadek nastąpił również w przeładunkach rudy.
Na tę sytuację władze Portów Szczecin-Świnoujście były jednak poniekąd przygotowane. – Obserwujemy coraz niższe obroty w zakresie przeładunków węgla, koksu i rudy. Chcielibyśmy pozyskać dla portu strumień nowych ładunków, które zrównoważyłyby spadki obrotów wynikające z malejących przeładunków tradycyjnych dla naszego portu. Za istotny element tej polityki uważamy przeładunek produktów rolnych, to jest zbóż, kukurydzy, śruty sojowej i rzepakowej – mówił w grudniu ubiegłego roku Zbigniew Miklewicz, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście w rozmowie z naszym portalem.
Z optymizmem w 2016 rok
ZMPSiŚ szacuje, że rok 2016 powinien być lepszy pod kątem wolumenu przeładowywanych towarów. Zwłaszcza, że w tym roku uruchomi swoją działalność terminal LNG w Świnoujściu. Z kolei w szczecińskim porcie zacznie działać firma Copenhagen Merchants (Szczecin Bulk Terminal), co powinno znaleźć swoje przełożenie w większej wielkości przeładunków zbóż.
Do czterech zwiększyła się ponadto siatka połączeń portów w Szczecinie i Świnoujściu – obejmuje obecnie cztery regularne serwisy kontenerowe w relacjach z i do portów europejskich – powinno to przynieść kolejny wzrostowy rok w przeładunku kontenerów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.