Partnerzy serwisu:
Intermodal i logistyka

Premier zapowiedział budowę państwowego terminala zbożowego w Gdańsku

Dalej Wstecz
Data publikacji:
02-12-2024
Ostatnia modyfikacja:
04-12-2024
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Premier zapowiedział budowę państwowego terminala zbożowego w Gdańsku
fot. Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, mat. pras.
Premier Donald Tusk zapowiedział podczas konferencji prasowej w porcie morskim w Gdańsku, że powstanie tu terminal zbożowy, który znajdzie się w “dyspozycji państwa polskiego”. Operatorem rozbudowanej infrastruktury przeładunkowej w rejonie Nabrzeża Szczecińskiego i Nabrzeża Wiślanego będzie spółka Port Gdański Eksploatacja. Cała inwestycja ma kosztować ok. 0,5 mld zł. 

Dobiegający końca 2024 rok przyniesie prawdopodobnie znaczący spadek przeładunków zbóż w polskich portach morskich w porównaniu z rokiem 2023. Wyraźne zmniejszenie wolumenu przeładunków w rzeczonej grupie towarów było obserwowane w poprzednich kwartałach za sprawą wielu czynników, zarówno ograniczenia roli Polski w tranzycie ukraińskiego zboża, jak i relatywnie słabych żniw, które wpłynęły na zmniejszenie eksportu polskich produktów rolno-spożywczych. W efekcie stopień wykorzystania krajowych terminali zbożowych będzie kształtować się na poziomie wyraźnie niższym niż ich zdolności przeładunkowe. Nie oznacza to jednak, że obszar ten nie wymaga dużych inwestycji.

Blokada ukraińskich portów morskich nad Morzem Czarnym oraz okupacja wybrzeża nad Morzem Azowskim przez rosyjskie siły inwazyjne zrodziły konieczność utworzenia nowych szlaków eksportowych dla produktów rolno-spożywczych z Ukrainy. Szybko okazało się, że istniejące terminale zbożowe w Polsce, relatywnie małe, często nieefektywne, a czasami nawet dość archaiczne, nie umożliwiają efektywnej obsługi tak dużych wolumenów. Już dziś szereg operatorów portowych realizuje inwestycje w tym obszarze, czego przykładem jest rozbudowa zdolności przeładunkowych w Świnoujściu przez OT Logistics z 0,5 mln ton do 2 mln ton.

Tusk: Do 2026 roku będziemy gotowi

Wydaje się, że istnieje przestrzeń dla kolejnych projektów inwestycyjnych – nie tylko biznesowych, ale także odpowiadających na możliwe wyzwania związane z koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa żywnościowego kraju i regionu w sytuacji kryzysu lub wojny. Realizację takiej inwestycji zapowiedział dziś premier. – Próbowaliśmy i w Gdyni, i w Szczecinie odzyskać pełną kontrolę. Nie do końca było to możliwe i dlatego decyzja, że wracamy do idei kolejnego terminalu zbożowego w Gdańsku. Do 2026 roku będziemy gotowi z tą inwestycją – powiedział Donald Tusk podczas konferencji prasowej w porcie morskim w Gdańsku, w której uczestniczyli także minister infrastruktury Dariusz Klimczak wraz z wiceministrem Arkadiuszem Marchewką, który odpowiada w resorcie za gospodarkę morską i żeglugę śródlądową, oraz prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz.

Inwestycję ma zrealizować spółka zależna Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, czyli Port Gdański Eksploatacja, w porcie wewnętrznym. Spółka ta już dziś realizuje przeładunki zbóż, jednak maksymalna przepustowość wykorzystywanych w tym celu Nabrzeża Szczecińskiego i Nabrzeża Wiślanego wynosi tylko 0,7 mln w skali roku. Wyżej wymienione nabrzeża dostosowane są do obsługi statków o zanurzeniu do 10,6 metrów, które mogą przewozić ładunek o masie na poziomie 36 tys. ton. Nie są to zatem nabrzeża głębokowodne. – W ostatnich latach zdecydowanie zwiększa się liczba statków średniej wielkości, które transportują zboże – powiedział wiceminister Arkadiusz Marchewka.

Przypomnijmy, że dotychczas zakładano powstanie nowego terminala zbożowego w zewnętrznej, głębokowodnej części gdańskiego portu morskiego, do której mogą zawijać statki o zanurzeniu na poziomie 15 metrów, czyli największe, jakie mogą wejść na Morze Bałtyckie przez cieśniny duńskie. W przypadku przewożących towary agro masowców mogłyby to być jednostki o nośności rzędu 120 tys. DWT. Jednocześnie w maju unieważniono kolejny przetarg dzierżawę tego obszaru o łącznej powierzchni 24 hektarów. Warto dodać, że znajduje się w nim kilkanaście opuszczonych silosów, od lat popadających w ruinę.

0,5 mld zł nakładów inwestycyjnych

– Polskie porty są w naprawdę dobrej kondycji finansowej. Porównując rok do roku, zwiększamy ich dochodowość netto z 17% do 25%, dlatego musimy iść krok dalej i zainwestować w te obszary, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania i zapewniania nam bezpieczeństwa i siły rozwojowej – powiedział minister Dariusz Klimczak. Jak przekazano na konferencji prasowej, łączny koszt inwestycji wyniesie ok. 0,5 mld zł, przy czym znaczna część nakładów inwestycyjnych zostanie przeznaczona na drogową i kolejową infrastrukturę dostępową. Ponadto zaplanowano przebudowę nabrzeży, umocnienie i pogłębienia dna oraz zakup dźwigów i innych urządzeń przeładunkowych.

Last but not least, powstać ma także 9 magazynów, co umożliwi zwiększenie zdolności magazynowych z 30 tys. ton obecnie do aż 152 tys. ton. W efekcie zdolności przeładunkowe zbóż na Nabrzeżu Szczecińskim i Nabrzeżu Wiślanym wyniosą docelowo 2,9 mln ton w skali roku. Co istotne, nowo powstała infrastruktura będzie miała charakter uniwersalny, umożliwiając przeładunki i magazynowanie nie tylko zbóż i pasz, ale także drobnicy zjednostkowanej wymagającej zadaszenia. Jak informuje resort infrastruktury, planowana jest także "poprawa organizacji i obsługi kontrahentów z sektora zbożowo-paszowego, w tym systemów informatycznych, awizacji, kontroli, inspekcji".

W roku 1998 budowę terminala zbożowo-paszowego w porcie zewnętrznym rozpoczął kanadyjski inwestor (stąd przywołane wcześniej opuszczone silosy). Została ona jednak przerwana. W przeszłości do budowy nowego terminala zbożowego w tej lokalizacji, częściowo z wykorzystaniem istniejącej infrastruktury, przymierzało się OT Logistics. Obiekt miał zapewnić zdolności przeładunkowe rzędu 8 mln ton w skali roku. Spółka podpisała nawet 30-letnią umowę dotyczącą dzierżawy nieruchomości. Doszło do tego pod koniec 2015 roku. W roku 2020 została ona jednak rozwiązana. OT Logistics przechodziło wówczas przez proces restrukturyzacji. Po rozwiązaniu umowy dokumentacja projektowa oraz wszelkie niezbędne pozwolenia zostały przekazane do ZMPG.

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Umowa na stanowisko cumownicze dla pływającego gazoportu już wkrótce

Biznes i przemysł

Umowa na stanowisko cumownicze dla pływającego gazoportu już wkrótce

Mikołaj Kobryński 03 grudnia 2024

Rozbudowa Baltic Hub zmierza ku końcowi

Intermodal i logistyka

Rozbudowa Baltic Hub zmierza ku końcowi

Mikołaj Kobryński 28 listopada 2024

Ruszyła budowa portu instalacyjnego offshore w Gdańsku!

Biznes i przemysł

Ruszyła budowa portu instalacyjnego offshore w Gdańsku!

Mikołaj Kobryński 13 listopada 2024

Zobacz również:

Duża inwestycja przemysłowo-portowa w Szczecinie na horyzoncie

Biznes i przemysł

Duża inwestycja przemysłowo-portowa w Szczecinie na horyzoncie

Mikołaj Kobryński 04 grudnia 2024

Baltic Hub: Rekordowe przeładunki kolejowe

Intermodal i logistyka

Baltic Hub: Rekordowe przeładunki kolejowe

Mikołaj Kobryński 29 listopada 2024

Rozbudowa Baltic Hub zmierza ku końcowi

Intermodal i logistyka

Rozbudowa Baltic Hub zmierza ku końcowi

Mikołaj Kobryński 28 listopada 2024

Pozostałe z wątku:

Umowa na stanowisko cumownicze dla pływającego gazoportu już wkrótce

Biznes i przemysł

Umowa na stanowisko cumownicze dla pływającego gazoportu już wkrótce

Mikołaj Kobryński 03 grudnia 2024

Rozbudowa Baltic Hub zmierza ku końcowi

Intermodal i logistyka

Rozbudowa Baltic Hub zmierza ku końcowi

Mikołaj Kobryński 28 listopada 2024

Ruszyła budowa portu instalacyjnego offshore w Gdańsku!

Biznes i przemysł

Ruszyła budowa portu instalacyjnego offshore w Gdańsku!

Mikołaj Kobryński 13 listopada 2024

Zobacz również:

Duża inwestycja przemysłowo-portowa w Szczecinie na horyzoncie

Biznes i przemysł

Duża inwestycja przemysłowo-portowa w Szczecinie na horyzoncie

Mikołaj Kobryński 04 grudnia 2024

Baltic Hub: Rekordowe przeładunki kolejowe

Intermodal i logistyka

Baltic Hub: Rekordowe przeładunki kolejowe

Mikołaj Kobryński 29 listopada 2024

Rozbudowa Baltic Hub zmierza ku końcowi

Intermodal i logistyka

Rozbudowa Baltic Hub zmierza ku końcowi

Mikołaj Kobryński 28 listopada 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5