Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Prezes JSW: zielone certyfikaty to haracz, który płaci unijny przemysł

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
22-02-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Agencja Informacyjna Newseria

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Prezes JSW: zielone certyfikaty to haracz, który płaci unijny przemysł
fot. Włodzimierz Włoch
Przedstawiciele węglowych spółek negatywnie oceniają funkcjonowanie unijnego systemu handlu prawami do emisji (EU ETS). Sprawia on, że elektrownie emitujące najwięcej gazów cieplarnianych muszą ponosić dodatkowe koszty. Jednak ostatnie kursy cen uprawnień sprawiają, że obecnie jest najlepszy czas dla tradycyjnych źródeł energii.

Sytuacja na rynku handlu emisjami CO2 sprzyja polskiemu przemysłowi. Z niskich cen praw do emisji zadowolony jest Zbigniew Stopa, prezes Lubelskiego Węgla Bogdanka.

 

– Ceny praw do emisji CO2 są na tak niskim poziomie, że opłacalna jest produkcja prądu z tych surowców energetycznych, które niosą ze sobą wysoką emisję, np. węgiel brunatny czy kamienny. Teraz jest najlepszy czas dla węgla brunatnego, ale jeśli chodzi o cenę emisji, to jest też dobry czas dla nas. De facto energetyka w tej chwili produkuje przede wszystkim energię elektryczną właśnie z tych dwóch surowców – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Zbigniew Stopa.

 

Ceny uprawnień od kilku dni oscylują wokół 5 euro za tonę, zaś od ponad roku nie przekraczają 10 euro za tonę. To sprawia, że przedsiębiorcom nie opłaca się inwestować w nowoczesne, „zielone” technologie.

 

– Według analiz Domu Maklerskiego Consus dopiero od granicy 15 euro za tonę emisji, instalacjom w ogóle opłaca się myśleć o inwestowaniu w niskoemisyjne technologie – zwraca uwagę Juliusz Preś, członek zarządu Domu Maklerskiego Consus, wyspecjalizowanego w transakcjach na rynku carbon. – Unia Europejska dąży do stworzenia do 2050 roku gospodarki zeroemisyjnej. System EU ETS powstał po to, aby mobilizować państwa UE do inwestycji w nowoczesne technologie. Jednak obecnie mamy do czynienia z nadpodażą uprawnień na rynku szacowaną na 1,5-2 mld jednostek, stąd ich ceny są niskie. Z punktu widzenia przedsiębiorstw w takiej sytuacji nie opłaca się wprowadzać tak kosztownych inwestycji. Opłacalny jest za to zakup uprawnień zanim dojdzie do interwencji wymuszającej wzrost cen.

 

Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Hiszpania nie wesprze Polski w sprawie backloadingu

Intermodal i logistyka

Hiszpania nie wesprze Polski w sprawie backloadingu

Łukasz Malinowski 16 lipca 2013

Polska dostanie 10 proc. mniej uprawnień do emisji CO2

Intermodal i logistyka

Korolec: UE słucha głosu Polski w sprawie polityki klimatycznej

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Hiszpania nie wesprze Polski w sprawie backloadingu

Intermodal i logistyka

Hiszpania nie wesprze Polski w sprawie backloadingu

Łukasz Malinowski 16 lipca 2013

Polska dostanie 10 proc. mniej uprawnień do emisji CO2

Intermodal i logistyka

Korolec: UE słucha głosu Polski w sprawie polityki klimatycznej

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5