Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Przyszłość portu morskiego w Ustce. Brak KPO oddala realizację ambitnych planów

Dalej Wstecz
Data publikacji:
14-07-2023
Ostatnia modyfikacja:
14-07-2023
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Przyszłość portu morskiego w Ustce. Brak KPO oddala realizację ambitnych planów
fot. Henryk Bielamowicz, Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International
Z uwagi na konieczność rozliczenia projektów inwestycyjnych w ramach KPO do 2026 roku, Ministerstwo Infrastruktury podjęło decyzję o zmianie modelu realizacji projektu budowy portu zewnętrznego w Ustce. Jak podkreślają przedstawiciele administracji rządowej, nie oznacza to całkowitej rezygnacji z realizacji koncepcji, a w najbliższym czasie mają zostać wykonane prace związane z dostosowaniem usteckiego portu morskiego do obsługi jednostek serwisowych dla farm wiatrowych offshore.

Jacek Maniszewski, burmistrz Ustki, poinformował w tym tygodniu o otrzymaniu w dniu 7 lipca pisma od ministra infrastruktury o odstąpieniu od realizacji portu zewnętrznego przez rząd z racji niemożności dotrzymania terminów w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Burmistrz Maniszewski wskazał, że do połowy 2026 roku zrealizowane zostanie jedynie dostosowanie infrastruktury portowej do obsługi jednostek serwisowych morskich elektrowni wiatrowych, co będzie wymagało przebudowy falochronów. – Nie będzie rozbudowy portu w Ustce – takimi słowami Jacek Maniszewski rozpoczął post opublikowany w mediach społecznościowych.

Jednak Ministerstwo Infrastruktury zaprzeczyło, aby miała miejsce rezygnacja z planów budowy portu zewnętrznego. – Intencją ministra nie było poinformowanie o całkowitym odejściu od realizacji budowy portu Ustka 2. W pierwszym naszym założeniu port miał być finansowany z KPO. Tu termin realizacji to połowa 2026 roku. W związku z zakresem prac, nikt nie spodziewa się, że byłyby one możliwe do zrealizowania w tak krótkim terminie. Dlatego odchodzimy od koncepcji wykorzystania pieniędzy z KPO. Te pieniądze będziemy chcieli wykorzystać w innym zakresie, m.in. na remont falochronu zachodniego i wschodniego, natomiast w kwestii portu morskiego nadal działamy – powiedział Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni w wypowiedzi dla Polskiego Radia Koszalin.

Uniwersalny port zewnętrzny za 1 mld zł

Projekt o roboczej nazwie Ustka 2 zakładał budowę nabrzeży na sztucznie zalądowionej powierzchni w ramach portu zewnętrznego. Przewidywane nakłady inwestycyjne w 2020 roku oszacowano na 1 mld zł. Nowy obiekt miał mieć charakter uniwersalny, choć z wyraźną dominacją przestrzeni przeznaczonej do obsługi serwisowej morskich elektrowni wiatrowych, której obszar określono na 14 ha. Kolejnych od 6 do 8 ha miałaby obejmować przestrzeń przeładunkowa, zaś do 2 ha przewidziano do realizacji funkcji związanych z rybołówstwem. Nowy tor podejściowy miał mieć 8 metrów głębokości z możliwością pogłębienia do 9-9,5 metrów w przyszłości, a oprócz przebudowy falochronu wschodniego miałby powstać nowy falochron zachodni o długości 1400 metrów.

Najdalej idące koncepcje zakładały również zapewnienie możliwości obsługi instalacyjnej farm wiatrowych na morzu, a także zapewnienie parametrów umożliwiających wejście jednostek wojskowych. Ustecki port zewnętrzny w ramach funkcji towarowej miałby być wykorzystywany przez operatorów jednostek ro-ro, przeznaczonych do przewozu naczep samochodowych, a także do transportu militarnego. Do portu morskiego w Ustce po rozbudowie miałyby zawijać jednostki o długości 200 metrów. Port zewnętrzny miałby powstać na zachód od istniejącego portu wewnętrznego.

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Rusza program „Polskie Morze” dla odbudowy morskiej siły kraju

Intermodal i logistyka

Rusza program „Polskie Morze” dla odbudowy morskiej siły kraju

Damian Kelman 15 maja 2025

Falochrony w Porcie Darłowo będą przebudowane

Intermodal i logistyka

Co czeka port w Elblągu i kanał przez Mierzeję Wiślaną?

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

MI: Część towarów przyjeżdżających koleją zawracana na Białoruś

Intermodal i logistyka

MI: Część towarów przyjeżdżających koleją zawracana na Białoruś

Kasper Fiszer 07 sierpnia 2025

Ponad 300 mln EBITDA Polenergii w I półroczu 2025

Biznes i przemysł

Prace modernizacyjne w Portach Łeba i Ustka przy wsparciu KPO

Intermodal i logistyka

Pozostałe z wątku:

Rusza program „Polskie Morze” dla odbudowy morskiej siły kraju

Intermodal i logistyka

Rusza program „Polskie Morze” dla odbudowy morskiej siły kraju

Damian Kelman 15 maja 2025

Falochrony w Porcie Darłowo będą przebudowane

Intermodal i logistyka

Co czeka port w Elblągu i kanał przez Mierzeję Wiślaną?

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

MI: Część towarów przyjeżdżających koleją zawracana na Białoruś

Intermodal i logistyka

MI: Część towarów przyjeżdżających koleją zawracana na Białoruś

Kasper Fiszer 07 sierpnia 2025

Ponad 300 mln EBITDA Polenergii w I półroczu 2025

Biznes i przemysł

Prace modernizacyjne w Portach Łeba i Ustka przy wsparciu KPO

Intermodal i logistyka

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij