Rynek Infrastruktury
Prace budowlane - tak samo jak przy pierwszym zbiorniku - prowadzone będą nieprzerwanie, 24 godziny na dobę. Czas niezbędny do postawienia ścian drugiego powinien być krótszy, z uwagi na doświadczenia zdobyte podczas dotychczasowych prac. To imponujące tempo budowy, także w skali międzynarodowej.
- W niedawno otwartym terminalu LNG w Holandii ściany zbiornika powstawały 1,5 roku – zaznacza Zbigniew Rapciak, prezes Zarządu Polskie LNG SA. - U nas trwało to miesiąc, co jest zasługą naszych doświadczonych inżynierów, którzy zdecydowali się zastosować technologię betonowania ciągłego z użyciem szalunków ślizgowych – podkreśla prezes Rapciak.
Proces betonowania ciągłego wymaga doskonałej współpracy między wieloma zespołami specjalistów. Ściany zbiornika rosną nawet 10 centymetrów na godzinę i nie ma mowy o jakichkolwiek opóźnieniach przy zbrojeniu konstrukcji, spawaniu czy dostarczaniu betonu na budowę.
Wszystkie czynności wymagają ogromnej precyzji i to w warunkach - z dnia na dzień - coraz trudniejszych. Im szalunki pną się wyżej, tym większy wpływ wiatru i niskiej temperatury. Ponadto większość prac odbywa się o tej porze roku po zmroku. Wkrótce temperatura może gwałtownie spaść i pojawi się pierwszy śnieg. Ekipy budowlane są na to przygotowane. System ogrzewania ma dostarczać ciepło do miejsca prowadzenia prac i jednocześnie umożliwiać betonowanie nawet podczas mrozów.
Bezpieczeństwo i komfort załodze zapewnia przemyślany system oświetleniowy, umożliwiający nocną pracę przy detalach.
Dobrze przygotowani są także sami pracownicy. W tych warunkach radzą sobie doskonale, a ich specjalistyczne umiejętności uzupełnia wręcz sportowa kondycja. Końcowe prace przy ścianach zbiornika łączą się z koniecznością pokonywania 20 pięter rusztowań i to w dodatku kilkukrotnie w ciągu dnia. Co ciekawe, tak ekstremalne warunki nie zwolniły tempa wznoszenia ścian pierwszego zbiornika. Ostatni tydzień betonowania był zdecydowanie szybszy niż jego pierwsze dni.
2 listopada br. zakończyło się betonowanie ścian pierwszego z dwóch zbiorników na skroplony gaz w przyszłym terminalu LNG w Świnoujściu. W ciągu zaledwie miesiąca powstał ogromny betonowy cylinder o wysokości 15 pięter. Gazoport to całość przedsięwzięcia obejmującego terminal LNG, port zewnętrzny w Świnoujściu oraz gazociąg przyłączeniowy do gazowej sieci przesyłowej. Projekt realizują cztery podmioty: Polskie LNG SA (budowa terminalu LNG), Operator Gazociągów Przesyłowych Gaz-System SA (budowa gazociągu Świnoujście-Szczecin, łączącego terminal z systemem przesyłowym), Urząd Morski w Szczecinie (budowa infrastruktury zapewniającej dostęp do portu zewnętrznego), Zarząd Portów Morskich Szczecin i Świnoujście (infrastruktura portowa, w tym budowa stanowiska statkowego).