Rynek Infrastruktury
Nowa opłata ETS levy będzie pobierana przy dokonywaniu rezerwacji. Ryanair szacuje, że dodatkowe koszty związane z wprowadzeniem systemu handlu emisjami ETS wyniosą w 2012 roku od 12 do 20 mln euro. Przewoźnik zaznacza, że nowa opłata będzie i tak niższa, niż ta, którą wprowadziły lub wprowadzą inni przewoźnicy w EU – informuje PRTL.pl.
Zgodnie z przyjętymi przez Komisję Europejską przepisami opłata w ramach systemu handlu uprawnieniami do emisji CO2 (system ETS) obejmuje wszystkie loty, które mają start, międzylądowanie lub lądowanie na terytorium Unii Europejskiej. Dla pasażerów oznacza to wzrost cen biletów o kilka-kilknaście euro, ale dla przewoźników wzrost kosztów będzie wielomilionowy. Europejskie Stowarzyszenie Przewoźników AEA poinformowało, że w przypadku 33 należących do niego linii będzie to 4,8 mld euro rocznie. IATA (Międzynarodowe Stowarzyszenie Przewoźników Lotniczych szacuje, że wprowadzony podatek obciąży przewoźników kwotą 900 mln euro w 2012 r., zaś w 2020 będzie to już kwota rzędu 2,8 mld euro.