Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Rydzkowski: Szczurek zrobił sam coś, co miano zrobić wspólnie

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
07-02-2014
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
pr / Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Rydzkowski: Szczurek zrobił sam coś, co miano zrobić wspólnie
fot. Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo
Prof. Włodzimierz Rydzkowski z Uniwersytetu Gdańskiego uważa, że zastrzeżenia Komisji Europejskiej do lotniska w Kosakowie mogą wynikać z wcześniejszych doświadczeń Niemiec i Hiszpanii, gdzie wybudowano lotniska, które dziś stoją puste.

Szczurek opublikował kilka dni temu list otwarty, w którym oskarżył Komisję Europejską o szkodzenie Polsce, poprzez narzucanie swojego zdania. List był pretekstem do obrony budowy przez władze Gdyni lotniska w Kosakowie. W liście nie ma jednak jednoznacznego odniesienia się do meritum. Dochodzenie KE miało związek z podejrzeniem, że budowa lotniska w Kosakowie stoi wbrew rozwojowi lotniska w Rębiechowie, dopiero co rozbudowanego kosztem setek milionów złotych, przy współudziale finansowym UE. Stąd KE sprawdzała, czy budowa 25 km od Rębiechowa drugiego „pełnowartościowego” lotniska pasażerskiego nie jest marnotrawieniem publicznych pieniędzy.

– Prawda jest taka, że Kosakowo to nie jest pomysł Wojciecha Szczurka. W Strategii Rozwoju Lotnictwa Woj. Pomorskiego zapisane jest, że w przyszłości zagospodarowane mają zostać dla ruchu pasażerskiego lotniska nie tylko w Gdyni, ale też w Pruszczu Gdańskim. Dokument ten ok. 10 lat temu. W oparciu o te zapisy powstało porozumienie w 2006 r. dotyczące lotniska w Kosakowe, które podpisali prezydenci Gdańska, Gdyni, Sopotu oraz władze województwa. Mówiło ono, że to lotnisko w Gdańsku-Rębiechowie będzie zarządzało procesem ucywilnienia lotniska w Kosakowie. Porozumienie było w mocy, ale nic się z nim nie działo. Dlatego też Szczurek z władzami Kosakowa zdecydowali, że zrobią to sami – przypomina w rozmowie z portalem "RynekInfrastruktury.pl" prof. Rydzkowski.

Profesor dodaje, że wątpliwości KE biorą się przede wszystkim z doświadczeń hiszpańskich czy niemieckich, gdzie w okresie boomu inwestycyjnego wybudowano lotniska, które nie obsługują żadnych samolotów. Zaznacza jednocześnie, głównym problemem Kosakowa prawdopodobnie może być to, że zostało ono wybudowane w zbyt dużej skali. Bo mało kto kwestionuje samą istotę „wyprowadzenia” z Rębiechowa ruchu małych samolotów (general aviation) przy możliwości przeniesienia ich do Gdyni, natomiast Kosakowo jest lotniskiem „pełnowartościowym”. Prof. Rydzkowski wskazuje jednocześnie na niski koszt budowy Kosakowa.

– „Ucywilnienie” lotniska wojskowego to koszt niewielki w porównaniu z budową od zera. Gdybyśmy wiedzieli, że takie będzie podejście KE, to pewnie Gdynia budowałaby mniejsze lotnisko i nie byłoby problemu. Komisja podchodzi do tego w sposób rutynowy. Gdyby sprawa dotyczyła np. lotniska na Podlasiu, pewnie nie byłoby żadnego problemu, bo tam nie ma innego, konkurencyjnego portu lotniczego – konkluduje prof. Rydzkowski.

Partner działu

Aarsleff

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Władze Gdyni: Lotnisko w Kosakowie jest potrzebne regionowi [AKTUALIZACJA]

Intermodal i logistyka

Władze Gdyni: Lotnisko w Kosakowie jest potrzebne regionowi [AKTUALIZACJA]

Roman Czubiński 14 kwietnia 2016

Gdynia: Miasto chce wykorzystać infrastrukturę lotniska w Kosakowie

Intermodal i logistyka

Przyszłość lotniska w Kosakowie: Dużo znaków zapytania

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Władze Gdyni: Lotnisko w Kosakowie jest potrzebne regionowi [AKTUALIZACJA]

Intermodal i logistyka

Władze Gdyni: Lotnisko w Kosakowie jest potrzebne regionowi [AKTUALIZACJA]

Roman Czubiński 14 kwietnia 2016

Gdynia: Miasto chce wykorzystać infrastrukturę lotniska w Kosakowie

Intermodal i logistyka

Przyszłość lotniska w Kosakowie: Dużo znaków zapytania

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5