Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Czy Elbląg odda rządowi port? Negocjacje trwają

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
16-12-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Czy Elbląg odda rządowi port? Negocjacje trwają
fot. Port Elbląg
Otwarty już przekop Mierzei Wiślanej nie może być wykorzystywany przez duże statki; potrzebnych jest szereg prac w porcie w Elblągu. Rząd oferuje dofinansowanie, ale w zamian chce objąć nad nim kontrolę. Po wielu miesiącach magistrat w końcu odpowiedział na propozycję rządu, ale... nie zdradza co.

Jak pisaliśmy w sierpniu, aby w pełni wykorzystać możliwości przekopu Mierzei Wiślanej, trzeba przebudować port w Elblągu i pogłębić dno prowadzącej do niego rzeki. Władze miasta nie mają pieniędzy na taką inwestycję.  Dodatkowo prezydent Elbląga Witold Wróblewski przedstawił opinię prawną wykonaną na zlecenie samorządu przez Centrum Ekspertyz i Analiz Prawnych z której wynika, że "Miasto Elbląg nie posiada kompetencji do realizacji zadań polegających na budowie, modernizacji lub utrzymaniu torów wodnych na wewnętrznych, przepływowych wodach morskich w granicach Portu Morskiego Elbląg".

Szacowany koszt niezbędnych inwestycji to 100 milionów złotych. Kilka miesięcy temu rząd zaproponował wyłożenie koniecznej kwoty, ale w zamian chciały przejąć pakiet kontrolny udziałów w elbląskim porcie. - Rządowa propozycja ws. portu w Elblągu jest nadal aktualna - powiedział przed miesiącem w Radiu Gdańsk wiceminister aktywów państwowych Andrzej Śliwka. - My ze strony rządowej wykazujemy maksimum dobrej woli w sprawie portu w Elblągu. Miasto nie ma środków na wykonanie modernizacji portu, Komisja Europejska nie zgadza się na przeznaczenie z RPO kwoty 40 mln euro, które miałoby zasilić tę inwestycję. Mamy nadzieję, że przyjdzie w Brukseli refleksja, ale jeśli nie, to rządowa oferta leży na stole. I to jest oferta dobra dla Elbląga - powiedział wiceminister.

Jak poinformowała portal Rynekinfrastruktury.pl rzeczniczka prasowa Prezydenta Elbląga Joanna Urbaniak, w ostatnim czasie prezydent miasta przekazał do Ministerstwa swoje uwagi do otrzymanej propozycji. - Projekt listu intencyjnego został także przekazany radnym do analizy. Temat jest w trakcie dalszych uzgodnień - dodała rzeczniczka. Przyznała jednak, że nie może zdradzić więcej szczegółów. Sprawa wciąż jest więc daleka od rozwiązania. 

17 września nastąpiło udostępnienie przeprawy przez Mierzeję dla jednostek, których parametry mieszczą się w dotychczasowych „Przepisach Portowych”: 85 m długości, 2 m zanurzenia, pogłębianie toru na Zalewie Wiślanym do parametrów projektowych, umożliwiających żeglugę statków o długości do 100 m, szerokości 20 m i zanurzeniu 4,5 m, będzie wykonane w ramach tzw. trzeciego etapu inwestycji – do maja przyszłego roku, zgodnie z przyjętym harmonogramem. Również w 2023 r., do końca trzeciego kwartału, mają zakończyć się pozostałe prace - tor wodny będzie miał wtedy głębokość 5 m. Pod wejście do portu będą wówczas mogły przepływać statki o zanurzeniu do 4,5 m. Nie zda się to jednak na nic bez pogłębienia ostatnich 900 metrów podejścia i portu.
Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

LOT nie jest na sprzedaż i powalczy o miliard złotych zysku w 2023 r.

Biznes i przemysł

LOT nie jest na sprzedaż i powalczy o miliard złotych zysku w 2023 r.

Rafał Dybiński 28 sierpnia 2023

Brak pieniędzy z KPO. Co z rozbudową portu w Ustce?

Biznes i przemysł

Port Gdańsk przygotowuje się na dużo większe wolumeny zboża

Intermodal i logistyka

Świnoujście: Terminal kontenerowy nadal wzbudza kontrowersje w Niemczech

Intermodal i logistyka

Elbląg: Będzie przełom w sprawie modernizacji portu?

Polityka i prawo

Elbląg: Będzie przełom w sprawie modernizacji portu?

Mikołaj Kobryński 03 sierpnia 2023

Elbląski samorząd chce, by inwestor zapewnił infrastrukturę dostępową do portu

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

LOT nie jest na sprzedaż i powalczy o miliard złotych zysku w 2023 r.

Biznes i przemysł

LOT nie jest na sprzedaż i powalczy o miliard złotych zysku w 2023 r.

Rafał Dybiński 28 sierpnia 2023

Brak pieniędzy z KPO. Co z rozbudową portu w Ustce?

Biznes i przemysł

Port Gdańsk przygotowuje się na dużo większe wolumeny zboża

Intermodal i logistyka

Świnoujście: Terminal kontenerowy nadal wzbudza kontrowersje w Niemczech

Intermodal i logistyka

Elbląg: Będzie przełom w sprawie modernizacji portu?

Polityka i prawo

Elbląg: Będzie przełom w sprawie modernizacji portu?

Mikołaj Kobryński 03 sierpnia 2023

Elbląski samorząd chce, by inwestor zapewnił infrastrukturę dostępową do portu

Intermodal i logistyka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5