Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Polska zainwestuje 100 mld zł w gospodarkę morską

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
05-02-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfrastruktury.pl/ PAP

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Polska zainwestuje 100 mld zł w gospodarkę morską
fot. MGMiŻŚ
– Chcemy być państwem morskim – deklarował podczas V Konwentu Morskiego w Toruniu szef Komitetu Stałego Rady Ministrów Jacek Sasin. Jak podaje PAP – podczas wydarzenia wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Jerzy Materna zapewnił, że w ciągu najbliższych kilkunastu latach Polska zainwestuje 100 mld złotych w gospodarkę morską.

Polska chce być państwem morskim

– Stoimy frontem do naszego Bałtyku. Chcemy zainwestować przez kilkanaście lat 25 mld zł w nasze porty i wybrzeża – podkreślił wiceminister Materna. Wśród bardzo istotnych dla ministerstwa inwestycji wymienił m.in. Centralny Port w Gdańsku, pogłębienie toru wodnego Świnoujście-Szczecin, a także powstanie nowego, głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu. Dodał, że przez wiele ostatnich lat Polska stała tyłem do morza, odwracała się od niego.

– W wielu obszarach musimy zaczynać niemal od podstaw. Dwadzieścia kilka ostatnich lat, to był zły czas dla gospodarki morskiej w Polsce. Pamiętajmy chociażby o stoczniach, które upadły. Poprzedni rząd nie robił w tej sprawie nic, żeby ratować tradycyjną gałąź polskiej gospodarki. Przecież przemysł stoczniowy przez cały okres powojenny był jednym z tych, które rozwinęły się bardzo dobrze. Dzisiaj przed nami odbudowa – całego przemysłu stoczniowego, jak również konieczność dbałości o rozwój polskich portów, żeby mogły skutecznie rywalizować z portami z innych krajów – wskazał Sasin. – Chcemy być państwem morskim. Mamy duże wybrzeże morskie i wszystkie warunki do tego, żeby chociażby przez swoje położenie w tej części Europy, być krajem tranzytowym – odbierać towary mogące trafiać do polskich portów, a następnie umożliwiać ich przewóz do krajów leżących w głębi kontynentu. Temu służy również rozbudowa infrastruktury drogowej na osi północ-południe, a nie tylko wschód-zachód, jak to było wcześniej. Chcemy podejmować te działania w zbiorczym konglomeracie – dodał.

Duże inwestycje

Jak podaje PAP – w ocenie wiceministra bardzo istotne jest przywrócenie żeglowności międzynarodowych dróg wodnych, ze szczególnym uwzględnieniem E30 – Odrzańskiej Drogi Wodnej, E40 biegnącej od Gdańska przez Warszawę po Brześć i na Ukrainę oraz E70 – łączącej Antwerpię z Kłajpedą.

– Wszystkie inwestycje na tych drogach wodnych kosztowały będą ok. 70 mld zł, a nasze działania łącznie ponad 100 mld zł – przypomniał Materna.

Znaczący Toruń

Szef Komitetu Stałego Rady Ministrów wspomniał także o znaczeniu Torunia jako miasta nadwiślańskiego. Przypomniał, że miejscowość już przed wiekami była bardzo istotna na mapie transportu wodnego w Polsce, jak i w tej części Europy. Jak podaje PAP – uznał, że takie miasto, leżące w pewnym oddaleniu od morza, może również skorzystać na działaniach podejmowanych przez polskie władze, które chcą zapewnić żeglowność najważniejszych dróg wodnych.

– Toruń leży nie tylko nad Wisłą, ale również przy autostradzie A1 wiodącej do Gdańska. Gospodarka morska nie toczy się tylko na Wybrzeżu i w portach, ale jest nierozerwalnie związana ze wszystkimi innymi obszarami – podkreślił Sasin.

Konwent Morski

Konwent został powołany w grudniu 2016 roku z inicjatywy ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marka Gróbarczyka. Do jego głównych zadań należy opiniowanie kierunków działania resortu, rekomendacja inicjatyw oraz przedkładanie projektów rozwoju obszarów, którymi zajmuje się ministerstwo.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

NIK krytycznie o imporcie i dystrybucji węgla kamiennego w latach 2022-2023

Polityka i prawo

NIK krytycznie o imporcie i dystrybucji węgla kamiennego w latach 2022-2023

Mikołaj Kobryński 21 listopada 2024

PKP Cargo: Nadal walczymy o zadośćuczynienie za „decyzję węglową”

Biznes i przemysł

PKP Cargo kontra Sasin. Wojewódka tłumaczy zawiadomienie do prokuratury

Biznes i przemysł

Węglokoks nowym właścicielem Portu Północnego

Intermodal i logistyka

Węglokoks nowym właścicielem Portu Północnego

Mikołaj Kobryński 09 października 2023

W Wielkopolsce powstaje spółka PGE PAK Energia Jądrowa

Intermodal i logistyka

Sekretarz ESPO: Polskie porty radzą sobie dobrze

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

NIK krytycznie o imporcie i dystrybucji węgla kamiennego w latach 2022-2023

Polityka i prawo

NIK krytycznie o imporcie i dystrybucji węgla kamiennego w latach 2022-2023

Mikołaj Kobryński 21 listopada 2024

PKP Cargo: Nadal walczymy o zadośćuczynienie za „decyzję węglową”

Biznes i przemysł

PKP Cargo kontra Sasin. Wojewódka tłumaczy zawiadomienie do prokuratury

Biznes i przemysł

Węglokoks nowym właścicielem Portu Północnego

Intermodal i logistyka

Węglokoks nowym właścicielem Portu Północnego

Mikołaj Kobryński 09 października 2023

W Wielkopolsce powstaje spółka PGE PAK Energia Jądrowa

Intermodal i logistyka

Sekretarz ESPO: Polskie porty radzą sobie dobrze

Intermodal i logistyka

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij