Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Siergiej: Węgiel zastępujemy drobnicą i kontenerami

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Autor:

sg

Data publikacji:
11-06-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Siergiej: Węgiel zastępujemy drobnicą i kontenerami
Jarosław Siergiej, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin-Świnoujście; fot. ZMPSiŚ
Porty morskie w Polsce dynamicznie zwiększają wskaźniki przeładunków. W Szczecinie i Świnoujściu w tym roku znów zmniejszy się przeładunek węgla. Prezes zarządu portu Jarosław Siergiej planuje jednak zrekompensować tę tendencję wzrostami w innych grupach towarów. Duże nadzieje wiąże też z rynkiem kontenerów.

Rynek Infrastruktury: Port w 2011 roku zanotował 10% wzrostu obrotów, w pierwszym kwartale 2012 tendencja została utrzymana. Jak ocenia Pan te wskaźniki i jakie są założenia w przeładunkach na obecny rok i w dalszej perspektywie?

Jarosław Siergiej, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin-Świnoujście: W roku 2011 odnotowano największe przeładunki na nabrzeżach w granicach administracyjnych portów w Szczecinie i Świnoujściu od 1980 roku, wynoszące prawie 21,4 mln ton. Przyrost przeładunków w stosunku do przecież dobrego 2010 roku wyniósł 2,5 %. W portach europejskich wskaźnik ten kształtował się różnie i na tle bliższej i dalszej konkurencji nasze porty wypadły bardzo dobrze, co świadczy o mocnej i stabilnej pozycji na rynku. W tym miejscu godny podkreślenia jest prawie 10% wzrost przeładunków największej grupy towarowej, tj. drobnicy, potwierdzający atrakcyjność oferty naszych portów.

Wyniki poprzedniego roku, przy zachowaniu tendencji wzrostowych, jakie miały miejsce w pierwszym kwartale tego roku oraz przy uwzględnieniu kontynuowanych i rozpoczynanych inwestycji, pozwalają wykazać umiarkowany optymizm w kwestii wyników za ten rok. Bylibyśmy usatysfakcjonowani, gdyby przeładunki w tym roku utrzymały się na poziomie ubiegłorocznym.

Przewidując spadek przeładunku węgla, szczególnie w eksporcie, w roku 2012 planujemy osiągnięcie obrotów na poziomie zbliżonym do roku poprzedniego. Potwierdzając nasze prognozy, w ciągu 4 miesięcy tego roku, obroty tego surowca spadły o 15% w stosunku do analogicznego okresu ub. roku. Na szczęście odnotowaliśmy wzrosty w innych grupach towarowych, co dało w efekcie przyrost całości obrotów prawie o 6% w stosunku do 4 miesięcy 2011. Warto podkreślić pięcioprocentowy wzrost przeładunków kontenerów w tym okresie.

 

Jak Pan ocenia perspektywy rozwoju rynku towarów skonteneryzowanych w Polsce?

Na całym świecie obserwuje się systematyczny wzrost ruchu kontenerowego; rośnie także liczba statków kontenerowych i średnia pojemność kontenerowców. Na Bałtyku przewozy kontenerowe rosną znacznie szybciej niż średnia światowa - żaden inny rejon świata, nawet południowa czy dalekowschodnia Azja, nie może poszczycić się takim tempem przyrostu obrotów, jakie w ostatnim czasie wystąpiły na rynku bałtyckim.

Podobna sytuacja występuje także w naszym kraju. Wszelkie analizy mówią o dalszym wzroście konteneryzacji ładunków polskiego handlu zagranicznego do poziomu międzynarodowego. Na dzień dzisiejszy, terminale kontenerowe w naszym kraju mogą obsłużyć ok. 2 mln TEU rocznie, czyli - według analiz - połowę tego, co powinno być obsłużone, aby osiągnąć średni europejski poziom wartości handlu zagranicznego przypadającego na jednego mieszkańca kraju.

Jesteśmy przekonani, że oprócz dużych terminali kontenerowych w Gdyni i Gdańsku, również wzrastać będzie znaczenie terminalu w Szczecinie, szczególnie dla obsługi obszaru Polski zachodniej.

 

Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Pierwsze Abramsy dla Polski dotarły do portu morskiego w Szczecinie

Intermodal i logistyka

Pierwsze Abramsy dla Polski dotarły do portu morskiego w Szczecinie

Mikołaj Kobryński 29 czerwca 2023

Na co 330 mln zł pożyczki dla portu Port Szczecin-Świnoujście?

Biznes i przemysł

Porty Szczecin i Świnoujście: Rozbudowa na dobrej drodze

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Pierwsze Abramsy dla Polski dotarły do portu morskiego w Szczecinie

Intermodal i logistyka

Pierwsze Abramsy dla Polski dotarły do portu morskiego w Szczecinie

Mikołaj Kobryński 29 czerwca 2023

Na co 330 mln zł pożyczki dla portu Port Szczecin-Świnoujście?

Biznes i przemysł

Porty Szczecin i Świnoujście: Rozbudowa na dobrej drodze

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5