O planach budowy terminala spółka poinformowała jeszcze w zeszłym roku. Należący do OT Logistics Port Handlowy Świnoujście (właściciel w zeszłym roku sfinalizował transakcję kupna 46% akcji, dzięki czemu posiada obecnie około 95-procentowy udział) jeszcze w tym roku ma rozszerzyć swoją ofertę o przeładunki kontenerowe.
– Inwestycja jest bardzo zaawansowana. Kiedy pod koniec ubiegłego roku właściciel portu podjął decyzję o budowie, od razu rozpoczęliśmy procedury inwestycyjne – mówi Marek Kowalewski, prezes Portu Handlowego Świnoujście. – Wysłaliśmy zapytania do kontrahentów. Jesteśmy też w trakcie wyboru suwnicy przeładunkowej, doposażamy funkcjonujące dźwigi, kupujemy infrastrukturę dla składowania kontenerów chłodniczych – dodaje.
Zachodniopomorskie porty posiadają jeden terminal kontenerowy – na szczecińskim Nabrzeżu Fińskim przeładunki skonteneryzowane obsługuje spółka DB Port Szczecin. Terminal został uruchomiony wiosną zeszłego roku. W obrocie kontenerowym w DB w całym 2012 roku przeładowano łącznie 52 178,5 TEU, mniej o 5,3% niż rok wcześniej.
Pomorskie porty w zakresie przeładunków radzą sobie znacznie lepiej. Średnio w polskich portach wolumen kontenerów w zeszłym roku wzrósł o 20,26%. Terminal DCT Gdańsk w 2012 roku porzeładował 896 962 kontenerów 20-stopowych. GTK w 2012 roku terminal obsłużył 31 729 TEU w relacji burtowej. Łącznie oba gdańskie terminale przeładowały 928 691 TEU. Natomiast w dwóch funkcjonujących na terenie portu w Gdyni terminalach kontenerowych (Bałtycki Terminal Kontenerowy – BCT, Gdynia Container Terminal – GCT), w 2012 roku przeładowano łącznie 676 349 TEU (+8,86% wobec 616 441 TEU w 2011 r.).
Szczeciński DB Port Szczecin może obsłużyć statki o maksymalnym zanurzeniu nieco ponad 9 m, natomiast terminal PHŚ będzie posiadał lepsze warunki nawigacyjne: będzie usytuowany na Nabrzeżu Hutników, które ma długość 328,7 m i może przyjmować statki o maksymalnym zanurzeniu 13,2 m. Obecnie terminal obsługuje ładunki masowe suche, głównie węgiel, rudę, kruszywo i drobnicę w eksporcie i imporcie. Zdolności przeładunkowe, jakie będzie posiadać tuż po uruchomieniu oscylować będą na poziomie 30 tys. TEU (standardowych kontenerów 20-stopowych). – Docelowo chcemy osiągnąć 200 tys. TEU. Dajemy sobie na to około 10 lat – wyjaśnia Marek Kowalewski.
Zgodnie z zapewnieniami prezesa PHŚ terminal ruszy najpóźniej w czwartym kwartale.