Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Świnoujście: Zakończono rozbudowę terminala promowego

Dalej Wstecz
Data publikacji:
06-10-2023
Ostatnia modyfikacja:
06-10-2023
INTERMODAL I LOGISTYKA
Świnoujście: Zakończono rozbudowę terminala promowego
fot. Kapitel / lic. CC BY-SA 4.0
Z dniem 6 października zakończona została realizacja inwestycji w świnoujskim terminalu promowym, której głównym celem było dostosowanie go do obsługi ruchu intermodalnego, a także zapewnienie zdolności do obsługi jednostek o długości do 270 metrów. Wykonawcą prac był Budimex. Regularne połączenia promowe ze Świnoujścia obsługuje obecnie trzech operatorów.

W ramach projektu rozbudowy terminala promowego w Świnoujściu zrealizowano szereg inwestycji, które zwiększą jego potencjał zarówno w zakresie obsługi ruchu pasażerskiego, jak i przewozów towarowych. Obiekt został przystosowany do obsługi jednostek o długości do 270 metrów. Dwukrotnie rozbudowano powierzchnię parkingową dla samochodów ciężarowych – łączna liczba miejsc dla TIR-ów zwiększyła się tym samym do tysiąca. Powstały także rampa przeładunkowa o nośności na poziomie 180 ton oraz nowy rękaw pasażerskich. Rozbudowano w końcu drogową i kolejową infrastrukturę dostępową, wraz z budową estakady drogowej nad stacją kolejową. Dla obsługi przeładunku kontenerów zakupiono natomiast reachstacker

Po zakończeniu realizacji prac w Świnoujściu funkcjonować będzie pięć stanowisk do obsługi promów, ponieważ dwa spośród dotychczas funkcjonujących sześciu zostało połączonych w jedno. Jednostki o długości 270 metrów będą mogły być obsługiwane na trzech stanowiskach. Łączna wartość nakładów inwestycyjnych w ramach projektu opiewa na 186 mln zł. Warto dodać, że inwestycja była możliwa dzięki dotacji z funduszy europejskiej, która wyniosła aż 96 mln zł. Prace budowlane zrealizował Budimex. – Stoimy na bramie, która prowadzi nas w świat – podsumował wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

Warto dodać, że do Świnoujścia zawija aż 77 promów tygodniowo. Tym samym to właśnie świnoujski terminal promowy jest największym obiektem tego typu w Polsce. Dla porównania – do Gdyni zawija każdego tygodnia 21 promów, a do Gdańska tylko 6. Co więcej, w każdym z trójmiejskich terminali promowych obsługiwana jest jedna relacja jednego przewoźnika. Z Gdyni promami Stena Line można dotrzeć do Karlskrony, z kolei relację Gdańsk – Nynäshamn obsługuje Polska Żegluga Bałtycka.

Ystad, Trellborg, wkrótce Malmö

Obecnie regularne połączenia promowe ze Świnoujścia obsługuje trzech operatorów. Do Trelleborga kursują promy Unity Line oraz niemieckiego TT-Line. Z kolei do Ystad można dotrzeć promami Polskiej Żeglugi Bałtyckiej, realizującej działalność pod marką Polferries, jak również promami Unity Line. Spółka Unity Line wchodzi w skład grupy kapitałowej Polskiej Żeglugi Morskiej. Oprócz promów należących do PŻM wykorzystuje również promy armatora Euroafrica Linie Żeglugowe.

Porty morskie w Ystad i Trelleborgu są doskonale skomunikowane ze szwedzką siecią drogową i kolejową, zapewniając dogodny dostęp do takich miast, jak Malmö, czy Helsingborg, a także do Kopenhagi za pośrednictwem Mostu Øresund. W ostatnich kilkunastu latach promy w barwach Polferries obsługiwały również bezpośrednie połączenie Świnoujście – Kopenhaga. Wkrótce w Świnoujściu pojawi się czwarty przewoźnik – Finnlines zamierza uruchomić połączenie promowe do Malmö.

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Podlaskie. Wyremontują dwa mosty na DK 8

Drogi i autostrady

Podlaskie. Wyremontują dwa mosty na DK 8

Grzegorz Rekiel 08 marca 2024

Zobacz również:

Gdynia: Drugi operator promowy (znowu) poszukiwany

Intermodal i logistyka

Gdynia: Drugi operator promowy (znowu) poszukiwany

Mikołaj Kobryński 08 marca 2024

Artur Dziambor dyrektorem w Porcie Gdańsk

Polityka i prawo

Artur Dziambor dyrektorem w Porcie Gdańsk

Mikołaj Kobryński 04 marca 2024

Ważny przetarg dla głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu

Inżynieria i innowacje

Pozostałe z wątku:

Podlaskie. Wyremontują dwa mosty na DK 8

Drogi i autostrady

Podlaskie. Wyremontują dwa mosty na DK 8

Grzegorz Rekiel 08 marca 2024

Zobacz również:

Gdynia: Drugi operator promowy (znowu) poszukiwany

Intermodal i logistyka

Gdynia: Drugi operator promowy (znowu) poszukiwany

Mikołaj Kobryński 08 marca 2024

Artur Dziambor dyrektorem w Porcie Gdańsk

Polityka i prawo

Artur Dziambor dyrektorem w Porcie Gdańsk

Mikołaj Kobryński 04 marca 2024

Ważny przetarg dla głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu

Inżynieria i innowacje

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5