Łukasz Malinowski
W zachodniopomorskich portach obowiązuje dziś 3-procentowy podatek od dzierżawy gruntów portowych, w portach pomorskich stawka ta wynosi 0,3%. To powoduje, że potencjalni inwestorzy mogą zdecydować się na ulokowanie swojego biznesu w Gdyni lub Gdańsku, a nie w Szczecinie czy Świnoujściu.
Podatek naliczają władze miasta, które chciałyby go obniżyć, ale bez decyzji na szczeblu rządowym nie mogą samodzielnie zmienić stawek. Władze Szczecina lobbowały w resorcie transportu za przyjęciem zmian. Projekt rozporządzenia w tej sprawie czeka już na podpis premiera, ale Urząd Miejski ocenia go negatywnie podnosząc, że zapisy dalej utrudniają zmianę stawek podatkowych. Szczein proponuje inne zapisy.
Jak wskazuje w swoim komunikacie Urząd Miasta, rozporządzenie nie umożliwia automatycznie zmiany stawki procentowej opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości portowych. W umowie na dzierżawę gruntów portowych można wskazać dwa cele dzierżawy: gospodarczy i obronności i bezpieczeństwa państwa. Zgodnie z art. 73 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami stawkę procentową opłaty rocznej przyjmuje się dla tego celu, który w umowie o oddanie w użytkowanie wieczyste został określony jako podstawowy.
Aby cel obronności mógł być uznany jako podstawowy, zakres świadczeń wynikających z realizacji celu obronności musiałby być związany z prawem użytkowania wieczystego i wpływać na zmianę przeznaczenia działki, a ponadto musiałby zdominować cel gospodarczy. Co więcej, aby można było skorzystać ze zmiany stawki procentowej opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości na podstawie art. 73 ust 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami, konieczne jest wykazanie trwałej zmiany sposobu korzystania z nieruchomości. Zatem przedsiębiorcy, składając wniosek o obniżenie opłaty za wieczyste użytkowanie do 0,3%, musieliby udowodnić, że cel obronności faktycznie realizowany na danej nieruchomości dominuje nad celem gospodarczym. Prezydent miasta zaś, jako właściwy organ, musiałby dla każdej nieruchomości objętej wnioskiem przeprowadzić weryfikację zgodności wniosku ze stanem faktycznym, czyli dokonać indywidualnej oceny funkcji obronnej. Dopiero po pozytywnej weryfikacji wniosku w oparciu o kryterium faktyczne i formalne, możliwa byłaby zmiana w umowie stawki procentowej opłaty rocznej na 0,3% w odniesieniu do nieruchomości objętych wnioskiem - tłumaczy Urząd Miasta.
Władze Szczecina proponują wpisanie do Ustawy artykułu, który artykułowałby wprost, że „za nieruchomości gruntowe oddane na cele działalności portowej polegające w szczególności na załadunku, wyładunku, przeładunku, składowaniu, magazynowaniu i innych czynności o charakterze portowym położone w granicach portów morskich o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej – 0,3% ceny”. Taki zapis w opinii ratusza wyeliminuje problemy interpretacyjne.