Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Szymański: Komisja jest nielojalna wobec państw, które mają problem z ograniczeniem emisji

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
14-03-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Szymański: Komisja jest nielojalna wobec państw, które mają problem z ograniczeniem emisji
fot. konradszymanski.pl
Budżety na inwestycje, innowacje i badania będą pierwszymi ofiarami wysokich kosztów dla uprawnień do emisji CO2. (...) działania Komisji Europejskiej jest nie tylko ekonomicznie szkodliwe, ale również bardzo nielojalne politycznie wobec tych krajów, które napotykają ogromne trudności w realizacji celów UE dotyczących klimatu - alarmuje Konrad Szymański, europoseł PiS, wiceszef Komisji Przemysłu, Badań i Energii w PE. Poniżej publikujemy opinię europosła w srawie polityki środowiskowej Komisji.

Unia Europejska jest o krok bliżej do zgody na odroczenie licytacji liczby uprawnień do emisji CO2. To nagłe zaostrzenie polityki klimatycznej UE przyniesie miliardy strat dla naszej gospodarki. Próbując odrzucić wniosek o back-loading, nie jesteśmy motywowani egoistycznymi interesami jednego lub innego kraju. Działania te mają na celu ochronę konkurencyjności wszystkich energochłonnych sektorów przemysłu w Europie - np. papieru, szkła, cementu, gipsu, stali, i rzeczywiście, w całym przemyśle chemicznym – powody odrzucenia Konrad Szymański, euro poseł PiS, wiceszef Komisji Przemysłu, badań i Energii w PE.

 

Polskie i europejskie sektory energetyczne podążają w kierunku technologii niskoemisyjnych. Poddawanie ich naciskom administracyjnym jest krótkowzroczne. Budżety na inwestycje, innowacje i badania będą pierwszymi ofiarami wysokich kosztów dla uprawnień do emisji CO2.

 

Zgodnie z projektem, na lata 2013-15 odpowiednio 400, 300, i 200 milionów uprawnień zostanie wycofanych, a ich powrót na rynek przewidywany jest na okres 2019-20 (odpowiednio 300 i 600 mln zł). Celem tej operacji jest sztuczne, poprzez manipulowanie podaży, podniesienia ceny uprawnień. Cena może nawet wzrosnąć trzykrotnie.

 

Aby zrozumieć powody sprzeciwu wobec tej propozycji, musimy przypomnieć sobie o tle tej decyzji, która stoi przed nami [PE]. Rok 2008 był niezwykle trudny rok dla wielu krajów, gdy kompromis w sprawie polityki klimatycznej UE, został osiągnięty. Dość szybko został zakłócony wprowadzenia odniesienia do spalin (gaz odniesienia).

 

Dziś zaproponowano nam [PE] dalsze zaostrzanie polityki klimatycznej UE poprzez zatajenie 900 milionów uprawnień. Celem Komisji Europejskiej jest zdobycie nowych kompetencji w celu zastąpienia CO2 na rynku uprawnień do emisji poprzez ręczne sterowanie . To się dzieje, mimo, że jesteśmy na drodze do osiągnięcia emisji w UE o 20% redukcji emisji do roku 2020.

 

Dlatego też działania Komisji Europejskiej jest nie tylko ekonomicznie szkodliwe, ale również bardzo nielojalne politycznie wobec tych krajów, które napotykają ogromne trudności w realizacji celów UE dotyczących klimatu.

 

Pamiętam dobrze, dlaczego podjęliśmy wtedy taką decyzję. Chcieliśmy, aby system kontroli emisji CO2 był elastyczny i skuteczny cenowo. Dlatego nie opodatkowano emisji. Dziś system jest osłabiony po prostu dlatego, że rynek dyktuje cenę, która nie odpowiada niektórym brukselskim biurokratom i politykom.

 

Zwolennicy zmiany wskazują na fakt, że cena uprawnień jest znacznie niższa niż oczekiwano 4-5 lat temu. Powodem spadku cen jest spadek produkcji przemysłowej w Europie od 2008 roku. Kryzys jest tego główną przyczyną. Proponowana [przez KE] zmiana jest interwencją w rynek poprzez ręczne, administracyjne sterowanie.

 

Właśnie skończyłem czytać raport Deloitte na konkurencyjność gospodarki globalnej produkcji (2013 Globalny Wskaźnik konkurencyjności Manufacturing). Wszystkie kraje europejskie spadają w rankingach, ale gdy przyjrzeć się bliżej przyczynom spadku niemieckiej konkurencyjności, możemy jasno zobaczyć dwie przyczyny tego stanu rzeczy. Pierwsza to koszty pracy, a druga - wysokie ceny energii.

Akceptując zmiany zaproponowane przez Komisję Europejską, wywołamy przyspieszenie spadku gospodarki europejskiej w tych rankingach. Przyjęcie wniosku WE na "back-loading" oznaczać będzie głębszy kryzys w Europie i dłuższy czas wychodzenia na drogę wzrostów.

 

To dlatego wszelkie dalsze zaostrzenie polityki klimatycznej jest w konflikcie z celami deklarowanymi przez tę samą Komisję bardzo potrzebnego ponownego uprzemysłowienia Europy.

Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Hiszpania nie wesprze Polski w sprawie backloadingu

Intermodal i logistyka

Hiszpania nie wesprze Polski w sprawie backloadingu

Łukasz Malinowski 16 lipca 2013

Polska dostanie 10 proc. mniej uprawnień do emisji CO2

Intermodal i logistyka

Korolec: UE słucha głosu Polski w sprawie polityki klimatycznej

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Hiszpania nie wesprze Polski w sprawie backloadingu

Intermodal i logistyka

Hiszpania nie wesprze Polski w sprawie backloadingu

Łukasz Malinowski 16 lipca 2013

Polska dostanie 10 proc. mniej uprawnień do emisji CO2

Intermodal i logistyka

Korolec: UE słucha głosu Polski w sprawie polityki klimatycznej

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5