wlados wlados
Niedawno opublikowaliśmy opinię Krzysztofa Gromadowskiego, dyrektora ds. współpracy międzynarodowej i public relations w ZMPG, który zwrócił uwagę, że władze portu w Gdyni obawiają się m.in. wzrostu w kolejnych latach liczby pociągów pasażerskich na trasie w kierunku Gdańska i Tczewa, co może utrudnić dowóz i wywóz towarów z gdyńskiego portu tą trasą. Gromadowski dodał, że z punktu widzenia ZMPG niezwykle ważna jest modernizacja w kolejnych latach tzw. magistrali węglowej, czyli linii z Gdyni do Bydgoszczy przez Kościerzynę, będącej alternatywą dla trasy przez Tczew.
„Przebudowa dostępu kolejowego”
Walery Tankiewicz w rozmowie z portalem rynekinfrastruktury.pl rozwija to stanowisko. Zwraca uwagę, że zagrożenie, iż pociągi towarowe „nie zmieszczą się” na linii Gdynia-Tczew na razie jest niewielkie, choć przyznaje też, że władzom portu bardzo zależy na modernizacji linii przez Kościerzynę. Tankiewicz zwraca jednocześnie uwagę, iż niezwykle ważna z punktu widzenia ZMPG jest też przebudowa stacji kolejowej Gdynia Port, która stanowi połączenie nabrzeży portowych z siecią PKP PLK.
– Taki projekt, pod nazwą „Przebudowa dostępu kolejowego do Portu Gdynia”, został wprowadzony do planów inwestycyjnych PLK PKP i ma być realizowany w latach 2014-20. Obecnie trwa przetarg na opracowanie studium wykonalności dla tego projektu. Analogiczne projekty inwestycyjne są przygotowywane przez PLK PKP dla Portu Gdańsk oraz Zespołu Portów Szczecin/Świnoujście – mówi Walery Tankiewicz.
Konsultacje trwają
Wiceprezes ZMPG zauważa też, że aktualnie trwają konsultacje władz Portu i wchodzącego w jego skład terminali przeładunkowych z Urzędem Transportu Kolejowego i PLK PKP nad określeniem rzeczywistej przepustowości torów kolejowych na odcinku Gdynia-Tczew po zakończeniu prowadzonych obecnie robót modernizacyjnych i uruchomieniu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
– Według wstępnych ocen nie powinno to stanowić ograniczenia rozwoju przewozów intermodalnych do i z Portu Gdynia, przynajmniej w perspektywie najbliższych lat. Bardziej precyzyjnej odpowiedzi udzielić będziemy mogli po zakończeniu tych konsultacji. Oczywiście w dłuższej perspektywie za niezbędną uważamy modernizację linii kolejowej Gdynia-Kościerzyna do parametrów umożliwiających przewozy towarowe w większej skali – dodaje Walery Tankiewicz.