Partner serwisu
Intermodal i logistyka

TAP: Prywatyzacja na ostatniej prostej

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
29-11-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
PAP/ Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
TAP: Prywatyzacja na ostatniej prostej
fot. Arpingstone, commons.wikimedia.org
Deutsche Bank zainteresowany jest wsparciem Synergy Group w zakupie linii lotniczej TAP. Południowoamerykańska spółka gotowa jest zapłacić za portugalskiego przewoźnika ponad 500 ml zł. Jak informuje PAP, niemiecki bank zaangażował się w sprawę, ponieważ jest jednym z wierzycieli portugalskiej linii lotniczej.

Pomoc prawną w procesie negocjowania warunków nabycia TAP udzieliła Synergy Group lizbońska kancelaria Linklaters, natomiast wśród firm doradczych inwestora znajduje się Ernst&Young, Oliver Wyman oraz 3 Angle Capital.

 

Inwestor zamierza też przejąć odpowiedzialność za zobowiązania przewoźnika wynoszące 2,3 mld euro.

 

Do przetargu na zakup linii lotniczych TAP zgłosiło się we wrześniu pięć firm: powstała na bazie Iberii i British Airlines spółka IAG, Lufthansa, portugalska euroAtlantic, oraz Ethiad ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich i Synergy Group. Trzech pierwszych inwestorów zrezygnowało po wglądzie w dokumentację przewoźnika. Na początku października z przetargu wycofał się również Ethiad. Synergy Group jest więc jedyną spółką startującą w przetargu na TAP.

 

Prywatyzacja jest częścią zaplanowanej na ten rok wyprzedaży majątku narodowego na którą zgodził się portugalski rząd w ramach porozumienia z UE i MFW (Międzynarodowym Funduszem Walutowym) dotyczącego udzielonej pomocy w wysokości 78 mld euro dla zadłużonej Portugalii.

Sytuacja portugalskiego przewoźnika odzwierciedla nastroje panujące obecnie na europejskim rynku lotniczym, który boryka się z poważnymi problemami finansowymi, a ten rok ma zakończyć stratą przekraczającą 1,2 mld dolarów. To również interesująca kwestia dla polskiego przewoźnika, którego także w niedalekiej przyszłości czeka prywatyzacja. Sytuacja jest o tyle trudna, że w samym 2012 roku upadło 11 europejskich linii lotniczych, skąd może wynikać niechęć inwestorów do zakupu europejskich przewoźników.

Nabywca portugalskiego przewoźnika przejmie wszystkie prawa do startów i lądowań. Rząd Portugalii nie określił ram czasowych sprzedaży TAP, obejmującej podwyższenie kapitału przy bezpośredniej sprzedaży akcji jednemu lub kilku inwestorom lub publicznej ofercie.

 

W ubiegłym roku portugalskie linie lotnicze TAP operując flotą 55 Airbusów przewiozły 9 mln pasażerów.

TAP obsługuje 13 tras w Afryce oraz 12 w Ameryce Południowej, z czego aż 10 to destynacje w Brazylii. Przewoźnik nie odczuwa zbyt mocno skutków kryzysu ekonomicznego w Portugalii, gdyż tylko 21 proc. wpływów pochodzi z kraju macierzystego.

Do momentu pozyskania pierwszych A350 (rok 2015) TAP nie kupi żadnych nowych samolotów szeroko-kadłubowych. Nie planuje też uruchamiania nowych połączeń interkontynentalnych. Może jedynie zwiększać ilość rejsów na trasach już obsługiwanych.
 

Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Estonia liberalizuje rynek gazowy

Intermodal i logistyka

Estonia liberalizuje rynek gazowy

Joanna Hyndle-Hussein 15 stycznia 2012

KWB Konin: Prywatyzacja nie jest zagrożona

Intermodal i logistyka

KWB Konin: Prywatyzacja nie jest zagrożona

Arek Kowalczyk 23 lutego 2012

Wniosek o przejęcie kopalń wpłynął do UOKiK

Intermodal i logistyka

Wniosek o przejęcie kopalń wpłynął do UOKiK

Arek Kowalczyk 04 czerwca 2012

UOKiK: ZE PAK może przejąć KWB Konin i Adamów

Intermodal i logistyka

„PB”: Oferta ZE PAK może być warta 800 mln zł

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Estonia liberalizuje rynek gazowy

Intermodal i logistyka

Estonia liberalizuje rynek gazowy

Joanna Hyndle-Hussein 15 stycznia 2012

KWB Konin: Prywatyzacja nie jest zagrożona

Intermodal i logistyka

KWB Konin: Prywatyzacja nie jest zagrożona

Arek Kowalczyk 23 lutego 2012

Wniosek o przejęcie kopalń wpłynął do UOKiK

Intermodal i logistyka

Wniosek o przejęcie kopalń wpłynął do UOKiK

Arek Kowalczyk 04 czerwca 2012

UOKiK: ZE PAK może przejąć KWB Konin i Adamów

Intermodal i logistyka

„PB”: Oferta ZE PAK może być warta 800 mln zł

Intermodal i logistyka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5