ww
W związku z pojawiającymi się w mediach informacjami Polskie LNG SA informuje, że 30 listopada 2011 r. spółka oficjalnie zwróciła się do wykonawcy, czyli konsorcjum Saipem-Techint-PBG, z żądaniem o wyjaśnienia w tej sprawie. Zgodnie z umową zawartą ze spółką Polskie LNG, konsorcjum ponosi odpowiedzialność za realizację inwestycji zgodnie z obowiązującym prawem – czytamy w oświadczeniu spółki Polskie LNG.
Doniesienia medialne dotyczące tego, że przy budowie terminalu LNG w Świnoujściu pracują na czarno pracownicy, którzy nie otrzymują wypłaty, wywołały reakcję spółki. - Władze spółki zażądały od wykonawcy bezzwłocznego wyjaśnienia tej sprawy oraz podjęcia działań zgodnie z obowiązującym w Polsce prawem i doprowadzenia do całkowitego zaniechania naruszeń, jeśli takowe miały miejsce. Jednocześnie spółka zwróciła uwagę na konieczność wdrożenia przez wykonawcę odpowiednich procedur, które zapobiegałyby powstawaniu w przyszłości podobnych sytuacji – informuje Polskie LNG.
Ponadto władze spółki Polskie LNG wniosły o przeprowadzenie kontroli płatności wykonawcy na rzecz podmiotów i osób fizycznych wykonujących prace na terenie inwestycji i przedstawienie spółce wyników tej kontroli.
Sprawa ma zostać wkrótce wyjaśniona.
Terminal LNG jest częścią lądową inwestycji, którą powszechnie nazywa się gazoportem. W skład terminalu wchodzą urządzenia rozładunkowe, zbiorniki magazynujące skroplony gaz ziemny i instalacje do regazyfikacji. Z kolei gazoport to całość przedsięwzięcia obejmującego terminal LNG, port zewnętrzny w Świnoujściu oraz gazociąg przyłączeniowy do gazowej sieci przesyłowej. Projekt realizują cztery podmioty: Polskie LNG S.A. (budowa terminalu LNG), Operator Gazociągów Przesyłowych Gaz-System S.A. (budowa gazociągu Świnoujście-Szczecin, łączącego terminal z systemem przesyłowym), Urząd Morski w Szczecinie (budowa infrastruktury zapewniającej dostęp do portu zewnętrznego), Zarząd Portów Morskich Szczecin i Świnoujście (infrastruktura portowa, w tym budowa stanowiska statkowego). Budowa terminalu LNG została uznana przez Rząd za strategiczną inwestycję dla bezpieczeństwa energetycznego kraju, ponieważ umożliwi Polsce odbiór gazu ziemnego drogą morską praktycznie z dowolnego kierunku na świecie. Terminal LNG powstanie w Świnoujściu, na terenie przeznaczonym pod rozwój portu. Pozwoli na odbiór do 5 mld m3 gazu ziemnego rocznie, z możliwością rozbudowy do 7,5 mld m3 (obecnie Polska zużywa ok. 14 mld m3 gazu rocznie). Budowa terminalu LNG w Świnoujściu to pierwsza tego typu inwestycja nie tylko w Polsce, ale także w Europie Środkowo-Wschodniej. Zakończenie budowy terminalu planowane jest na 30 czerwca 2014 roku. Budowa terminalu LNG jest współfinansowana z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz z Europejskiego programu energetycznego na rzecz naprawy gospodarczej.