ww
- W Świnoujściu mamy ponad 40 hektarów terenu i już zapowiedzieliśmy, że dobudowany zostanie trzeci zbiornik, który doprowadzi do tego, że zdolność regazyfikacyjna wzrośnie do 7,5 mld m3 gazu rocznie – mówi Rapciak. - W 2014 r. Terminal LNG osiągnie pojemność 5 mld m3 gazu rocznie, a najpóźniej po 4 latach zwiększy się do 7,5 mld m3. Jednak może będzie niespodzianka i stanie się to szybciej - dodaje.
Prezes Polskie LNG wyjaśnia, że wszystko zależy od tego, jakie będzie zainteresowanie usługą regazyfikacji. - Aktualnie, od 15 października otwiera się okienko na terminalu, dla firm, które chcą korzystać z naszej usługi i potrwa ono 6 tygodni. W styczniu będziemy wiedzieć więcej, ale spodziewamy się sporego zainteresowania – mówi Rapciak.
Powstanie terminalu LNG w Świnoujściu pozwoli na odbiór gazu ziemnego - drogą morską - praktycznie z dowolnego kierunku na świecie. Zróżnicowanie źródeł dostaw przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego kraju. Budowa terminalu LNG pozwoli zaspokoić zwiększone zapotrzebowanie na gaz w Polsce, a także umożliwi jego sprzedaż do innych krajów.
Zużycie LNG stale rośnie. W globalnym handlu gazem udział LNG wynosi już około 20 procent. Obecnie na świecie funkcjonuje 67 terminali LNG. Najwięcej jest ich w Japonii – 24. W Europie działa 19 terminali regazyfikacyjnych LNG. Najwięcej, bo aż 6 znajduje się w Hiszpanii, która jest liderem importu LNG w Unii Europejskiej. Terminal w Świnoujściu będzie pierwszą tego typu inwestycją nie tylko w Polsce, ale i w naszej części Europy. Dzięki rozbudowie krajowej sieci gazociągów i utworzeniu interkonektorów, łączących je z systemami państw ościennych, terminal LNG może stać się nową drogą importu gazu także dla naszych sąsiadów.