Terminal naftowy PERN obejmuje budowę bazy przeznaczonej do magazynowania i przeładunku ropy naftowej, produktów naftowych i chemikaliów, o łącznej pojemności 700 tys. metrów sześciennych, z czego 400 tys. dla ropy naftowej, a 300 tys. dla pozostałych produktów. Nowa inwestycja w gdańskim porcie jest komplementarna wobec istniejącego Naftoportu. Planowane zbiorniki na ropę, naftę i chemię przemysłową mają pozwolić na magazynowanie surowca.
– To pierwszy tego typu terminal naftowy na terenie kraju, jeden z 16 realizowanych na całym świecie. Dzisiejsza inwestycja jest wymiernym dowodem na to, że nie tyle mówimy o inwestycjach, ale je realizujemy. Ten terminal wprowadzi Polskę do grupy krajów, które są producentami ropy, nafty i innych produktów ropopochodnych – powiedział Mikołaj Budzanowski, minister skarbu państwa.
– Jako gdańszczanin cieszę się, że ta inwestycja ma miejsce na Pomorzu. Wpisuje się ona w koncepcję stworzenia na Pomorzu hubu. Kiedyś Gdańsk był spichlerzem zbożowym, teraz czasy się zmieniły, a Gdańsk może zostać hubem energetycznym – powiedział Sławomir Nowak, minister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej.
Prezes PERN Marcin Moskalewicz podkreślił rolę nowego terminala dla bezpieczeństwa energetycznego kraju, a także dla budżetu państwa: – Mówimy nie tylko o bezpieczeństwie energetycznym kraju, nie tylko o dywersyfikacji działalności PERN, ale mówimy także o dodatkowych podatkach dla budżetu – podkreślił.
Jak wyjawił prezes PERN kolejna część inwestycji będzie rozpoczęta po określeniu planu inwestycji i opracowaniu projektów: – Mam nadzieję, że w 2018 roku terminal będzie pracować w pełnym zakresie – powiedział.
Pierwszy etap inwestycji kosztować będzie 415 mln zł, zakończyć się ma w 2015 roku. Wykonawca na teren budowy wejdzie prawdopodobnie we wrześniu.
Wykonawca został wyłoniony na podstawie przetargu prowadzonego w drodze dialogu konkurencyjnego. Wykonawcą inwestycji zostało konsorcjum z firmą IDS – BUD jako liderem. W skład zwycięskiego konsorcjum wchodzą ponadto firmy: Vahostav (Słowacja), Vahostav – PL (Polska), PSJ Hydrotranzit (Słowacja) i korporacja ALTIS-Holding (Ukraina).