Rynek Infrastruktury
Inwestycja w Gdyni obejmie, jak informuje trójmiasto.pl, remont nabrzeża, budowę dworca promowego oraz magazynu dla ładunków o powierzchni ok. 450 m kw. wraz z częścią biurową i socjalną dla pracowników placowych. Przy terminalu powstanie ogólnodostępny parking dla stu samochodów. Na nabrzeżu zachowane ma być połączenie kolejowe do torów pierwszej strefy Nabrzeża Francuskiego. Obsługa statków w nowym terminalu ma trwać nie dłużej niż 120 minut (od momentu rozpoczęcia operacji cumowania do momentu odejścia promu).
- Zgodnie z umową podpisaną z firmą Tebodin, projekt terminalu promowego ma być przygotowany do grudnia 2014 roku. Wynagrodzenie za wykonanie przedmiotu umowy wynosi ponad 3 mln zł brutto – cytuje trójmiasto.pl Janusza Jarosińskiego, prezesa Zarządu Morskiego Portu Gdynia. - Do nowego terminalu zawijać będą promy Stena Line, a być może również innego armatora, jeśli uda się go pozyskać.
Jak zauważono w artykule na portalu trójmiasto.pl, atutem nowej lokalizacji terminalu będzie bliskość centrum miasta, jak również usytuowanie nieopodal wejścia do portu. Nowe miejsce pozwoli również obsługiwać większe jednostki. - Powstanie terminalu na Nabrzeżu Polskim pozwoli nam na dalszy rozwój linii Gdynia-Karlskrona. Infrastruktura nowego terminalu umożliwi prowadzenie operacji statkami o długości 240 m, które znajdują się we flocie Stena Line. Statki te mają pojemność frachtową 4,1 tys. metrów ładunkowych, co daje miejsce na około 250 ciężarówek w każdym rejsie. Jednocześnie każdy z tych statków może zabrać 1,3 tys. pasażerów – powiedział portalowi trójmiasto.pl Marek Kiersnowski, dyrektor zarządzający Stena Line Polska.
Kiersnowski dodał też, umiejscowienie terminalu niedaleko wejścia do portu skróci rejs nawet o 30 minut. Połączenie kolejowe da z kolei możliwość rozwoju transportu intermodalnego. Dyrektor ma nadzieję, że dzięki bliskości nowego terminalu do centrum Gdyni, jeszcze więcej turystów ze Szwecji będzie zainteresowanych naszą ofertą rejsów weekendowych połączonych z pobytem w Trójmieście.
Trójmiasto.pl zwraca też uwagę, że nacisk na zwiększenie ruchu pasażerskiego kładzie także port w Gdańsku, który szuka chętnych na dzierżawę nieruchomości z dostępem do Nabrzeża Obrońców Westerplatte . W jej skład wchodzą magazyny i place z przeznaczeniem na prowadzenie terminalu ro-ro, drobnicowego lub masowego. Port szuka też nowego dzierżawcy dla Terminalu Promowego Westerplatte, który od lat świeci pustkami. Jednym z potencjalnych inwestorów może być Polska Żegluga Bałtycka, działająca pod marką Polferries.