Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Trwa rozbudowa nabrzeży w Szczecinie [zdjęcia]

Dalej Wstecz
Data publikacji:
03-04-2024
Ostatnia modyfikacja:
03-04-2024
Postępują prace budowlane realizowane w ramach projektu poprawy dostępności portu morskiego w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego, dzięki którym możliwe będzie wykorzystanie potencjału toru wodnego ze Świnoujścia, pogłębionego w ostatnich latach do 12,5 metra. Umożliwi to obsługę statków przewożących ładunek na poziomie 50 tys. ton. Inwestycja jest współfinansowana z funduszy europejskich.

W ostatnich latach zakończono pogłębienie toru wodnego łączącego Szczecin ze Świnoujściem (a tym samym Morzem Bałtyckim) do 12,5 metra. W efekcie do stolicy Pomorza Zachodniego przypływać mogą jednostki o zanurzeniu na poziomie 11 metra, na przykład masowce przewożące nawet 50 tys. ton ładunków. Dotychczas szczeciński port morski nie był jednak dostosowany do ich obsługi. Już wkrótce ów stan rzeczy ulegnie zmianie za sprawą realizowanego programu “Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego” o wartości 343 mln zł. Inwestycja obejmuje poszerzenie Kanału Dębickiego do 200 metrów (obecnie 120 metrów) oraz pogłębienie do 12,5 metra wraz z budową dwóch nowych nabrzeży (na wyspie Ostrów Grabowski) oraz przebudową dwóch istniejących (na wyspie Łasztownia), co umożliwi zwiększenie ilościowego i jakościowego potencjału w zakresie przeładunków drobnicowych.

Generalnym wykonawcą inwestycji jest Grupa NDI. Jak informuje spółka, zimą udało się uzyskać pozwolenie na użytkowanie dla niektórych części inwestycji. Zakończono budowę 300-metrowego Nabrzeża Norweskiego. Powstała także 780-metrowa obudowa brzegu w rejonie Nabrzeża Duńskiego – w tym przypadku trwa rozpatrywanie wniosku o wydanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie przez Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego. Na Nabrzeżu Fińskim wymieniono linię odbojową. Postępują także prace nad budową pola odkładu urobku na wyspie Ostrów Mieleński. Na Łasztowni postępuje natomiast przebudowa Nabrzeża Czeskiego oraz Nabrzeża Słowackiego, które już dziś są najbardziej wykorzystywanymi nabrzeżami drobnicowymi w Szczecinie.

– W ostatnim czasie wykonywaliśmy roboty budowlane na Nabrzeżach Czeskim i Słowackim w zakresie drugiego i trzeciego etapu. Ukończyliśmy kolejnych siedem sekcji. Trwają tam czynności odbiorowe. Jednocześnie rozpoczęliśmy prace rozbiórkowe na przedostatnim, trzecim etapie nabrzeża. Osiągnęliśmy 90% zaawansowania dla robót czerpalnych. Urobek składamy na wybudowanym i ukończonym przez nas polu odkładu na wyspie Ostrów Mieleński oraz Ostrowie Grabowskim. Na Nabrzeżu Norweskim trwają prace wykończeniowe oraz branżowe. Dno Kanału Dębickiego zostało pogłębione do 12,5 metra – mówi Piotr Arabczyk, dyrektor projektu z Grupy NDI.

Ostrów Grabowski to jeden z najbardziej perspektywicznych obszarów rozwoju infrastruktury portowej w Szczecinie, inaczej niż Łasztownia, czy rejon Basenu Górniczego, które są już w dużej mierze zagospodarowane. Nawet po wybudowaniu terminala zbożowego przy wspomnianym wcześniej Nabrzeżu Norweskim pozostanie bardzo dużo wolnych terenów dla operatorów kolejnych terminali, które będą mogły powstać w przyszłości. Znaczną powierzchnię obejmuje także Ostrów Mieleński, który jednak na razie będzie stanowił pole składowania urobku uzyskanego podczas pogłębiania Kanału Dębickiego. Urobek jest przenoszony do miejsca docelowego 3-kilometrowym rurociągiem rozłożonym na moście pontonowym. W wyniku realizacji prac pogłębiarskich przewidywane jest zgromadzenie 1,5 mln m3 urobku.

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Porty Szczecin i Świnoujście: Zarząd w komplecie

Biznes i przemysł

Porty Szczecin i Świnoujście: Zarząd w komplecie

Mikołaj Kobryński 28 marca 2024

Ważny przetarg dla głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu

Inżynieria i innowacje

Jarosław Siergiej na czele portów morskich Szczecin i Świnoujście

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Porty Szczecin i Świnoujście: Zarząd w komplecie

Biznes i przemysł

Porty Szczecin i Świnoujście: Zarząd w komplecie

Mikołaj Kobryński 28 marca 2024

MI: Nie ma zgody na dzierżawę terminala zbożowego w Gdyni

Intermodal i logistyka

Była wiceminister na czele Portu Gdańsk

Biznes i przemysł

Była wiceminister na czele Portu Gdańsk

Mikołaj Kobryński 27 marca 2024

Pozostałe z wątku:

Porty Szczecin i Świnoujście: Zarząd w komplecie

Biznes i przemysł

Porty Szczecin i Świnoujście: Zarząd w komplecie

Mikołaj Kobryński 28 marca 2024

Ważny przetarg dla głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu

Inżynieria i innowacje

Jarosław Siergiej na czele portów morskich Szczecin i Świnoujście

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Porty Szczecin i Świnoujście: Zarząd w komplecie

Biznes i przemysł

Porty Szczecin i Świnoujście: Zarząd w komplecie

Mikołaj Kobryński 28 marca 2024

MI: Nie ma zgody na dzierżawę terminala zbożowego w Gdyni

Intermodal i logistyka

Była wiceminister na czele Portu Gdańsk

Biznes i przemysł

Była wiceminister na czele Portu Gdańsk

Mikołaj Kobryński 27 marca 2024

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5