Na stacji Łódź Fabryczna oraz w prowadzącym do niej tunelu wybudowano już większość torów. Jednocześnie z przygotowaniami do wykonania brakujących odcinków trwają prace wykończeniowe na podziemnym dworcu. Wykonawca twierdzi, że inwestycja mogłaby być gotowa znacznie wcześniej, gdyby nie zbyt późne przejęcie działki firmy Enkev przy ul. Targowej.
– 10% prac, jakie zostały do wykonania, to między innymi połączenie układu torowego w jedną całość. Do ul. Niciarnianej nie mamy jeszcze ciągłości. Planujemy jednak za ok. 3 tygodni połączenie stacji Łódź Widzew z tunelem przy pomocy toru technologicznego – informuje dyrektor kontraktu z ramienia PKP PLK Arnold Bresch.
Natomiast w kierunku dworca Łódź Fabryczna przerwa w torowisku występuje jeszcze na wysokości wiaduktu ul. Kopcińskiego. Obecnie na długości ok. 155 metrów trwa tam wykonywanie płyty dennej. – Jesteśmy też w trakcie budowy rozjazdów między Tramwajową a Kopcińskiego – dodaje przedstawiciel inwestora. W tunelu brakuje też jeszcze sieci trakcyjnej.
Niebawem pierwszy pociąg
Trzeba też wyposażyć tunel w instalację oddymiania (zostanie zastosowana wentylacja strumieniowa) i oświetlenie ewakuacyjne. Instalacja nowoczesnych systemów przeciwpożarowych odbywa się pod kontrolą Straży Pożarnej.
– Tunel ma 1,7 km długości i kończy się 16,5 m pod ziemią, co stanowiło spore wyzwanie konstrukcyjne ze względu na trudny geologicznie teren i obecność wód podziemnych. Grubość zewnętrznych ścian tunelu przekracza 1 m, natomiast płyty górnej sięga nawet 2,5 m – głosi komunikat prasowy PKP PLK.
Na samej stacji rozpoczęto prace kamieniarskie przy nawierzchni czterech peronów. Prace wykończeniowe rozpoczynają się na dolnych kondygnacjach, by stopniowo przesuwać się potem ku górze. Gotowy jest już dach z płytek szklanych, przez które na perony będzie docierało światło dzienne. Zarówno zamawiający, jak i wykonawca deklarują, że są w stanie niedługo zakończyć prace. Jeszcze w tym roku mają rozpocząć się pierwsze przejazdy techniczne.
Cena bez zmian
Skąd w takim razie przesunięcie terminu na sierpień przyszłego roku? – Newralgicznym elementem jest wiadukt ul. Nowotargowej na dawnym terenie firmy Enkev. Prace przy tej części inwestycji nie będą mogły być prowadzone, gdy stacja będzie już działała. Dlatego wspólnie z zamawiającym ustaliliśmy termin uzyskania pozwolenia na użytkowanie całej stacji wraz z układem drogowym na koniec sierpnia 2016 r. – wyjaśnia dyrektor kontraktu z ramienia konsorcjum Torpol – Astaldi – PBDiM – Intercor Marcin Zaremba.
Zapowiadany od czerwca bieżącego roku aneks do umowy jest w trakcie podpisywania przez wszystkie strony. Wbrew wcześniejszym zapowiedziom, zmianie uległ jedynie termin oddania dworca do użytku, a nie kwota kontraktu. Budowa podziemnej stacji oraz czterotorowego tunelu do ul. Niciarnianej będzie kosztowała 1,76 mld zł.
Większą część tej sumy pokryje dofinansowanie z funduszy unijnych. Jak informowaliśmy wcześniej, prace współfinansowane przez UE (nie należy do nich budowa ul. Nowotargowej wraz z wiaduktem) muszą zostać wykonane i rozliczone do końca 2015 r.
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ