Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Umowa Partnerstwa: Województwa wschodnie muszą być wciąż uprzywilejowane

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
09-06-2014
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
pr / Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Umowa Partnerstwa: Województwa wschodnie muszą być wciąż uprzywilejowane
fot. nacu, sxc.hu
Najbiedniejsze polskie województwa, znajdujące się we wschodniej części kraju, będą w obrębie unijnej perspektywy 2014-2020 ponownie uprzywilejowane, jeśli chodzi o alokację środków pomocowych z UE. Taka sama sytuacja miała miejsce w unijnej perspektywie 2007-2013.

Dane Eurostatu wskazują, iż województwa warmińsko-mazurskie, podlaskie, lubelskie, podkarpackie i świętokrzyskie zawierają się w obrębie 20 najbiedniejszych regionów Unii Europejskiej. Stąd też w Umowie Partnerstwa, czyli „kontrakcie” zawartym pomiędzy Komisją Europejską i polskim rządem dotyczącym alokacji środków pomocowych w perspektywie 2014-20, zakłada się, tak samo jak w poprzedniej perspektywie finansowej, szczególną formę pomocy dla tych regionów.

– Większe niż na innych obszarach nasilenie problemów rozwojowych wymaga podejmowania komplementarnych działań z poziomu regionalnego (…) oraz krajowego. (…) Oczekuje się, że w wyniku wzmocnionej interwencji w latach 2014-2020, regiony Polski Wschodniej zasilą grono lepiej rozwiniętych regionów Polski. Spodziewane zmiany sytuacji społeczno-gospodarczej Polski Wschodniej powinny pozwolić na realizację polityki regionalnej po 2020 roku bez konieczności wyszczególnienia specjalnego, dedykowanego województwom makroregionu instrumentu wsparcia terytorialnego – zapisano w Umowie Partnerstwa. Jak to osiągnąć?

Dwutorowo. Z jednej strony, o czym już informowaliśmy, województwa wschodnie dysponować będą największymi środkami w ramach regionalnych programów operacyjnych (jeśli chodzi o stosunek wielkości funduszy w przeliczeniu na 1 mieszkańca). Z drugiej strony, utrzymane zostało funkcjonowanie Programu Operacyjnego „Polska Wschodnia”, stanowiącego uzupełnienie dla ogólnokrajowych programów pomocowych, takich jak Program Operacyjny „Infrastruktura i Środowisko” czy nowy Program Operacyjny „Inteligentny Rozwój” (powstały w dużej mierze na bazie dotychczasowego PO „Innowacyjna Gospodarka”). Na PO „Polska Wschodnia” zaplanowano w sumie 2 mld zł. Naturalnie wszystkie programy ogólnokrajowe – także POIiŚ i POIR – alokowane będą również w województwach wschodnich.

Ze środków POPW mają być współfinansowane przede wszystkim inwestycje o zasięgu międzyregionalnym – tak aby województwa wschodnie zaczęły na siebie silniej wzajemnie oddziaływać niż ma to miejsce obecnie oraz stały się bardziej konkurencyjne wobec innych polskich regionów. W Umowie Partnerstwa szczególnie silnie podkreślono konieczność finansowania z POPW dwóch segmentów: inwestycji transportowych przyczyniających się do poprawy dostępności miast wojewódzkich i ich obszarów funkcjonalnych, a także rozwoju sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Model funkcjonowania POPW będzie zatem bardzo zbliżony do modelu PO „Rozwój Polski Wschodniej”, pod którą to nazwą program funkcjonował w ramach perspektywy 2007-13.

W sumie w ramach perspektywy 2014-20 Polska ma otrzymać z UE 82,5 mld euro środków pomocowych. Największy wciąż będzie POIiŚ, o budżecie 27,5 mld euro.

Partner działu

Aarsleff

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Komisja budżetowa PE: „Polska pokazuje, jak dobrze wydawać pieniądze”

Drogi i autostrady

Komisja budżetowa PE: „Polska pokazuje, jak dobrze wydawać pieniądze”

Michał Szymajda 21 kwietnia 2017

Paweł Szaciłło przestał być dyrektorem CUPT

Drogi i autostrady

Paweł Szaciłło przestał być dyrektorem CUPT

Michał Szymajda 26 lutego 2016

Pomorskie: 87 mln zł z UE na projekty drogowe

Drogi i autostrady

Pomorskie: 87 mln zł z UE na projekty drogowe

Edyta Wsół 22 października 2015

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Komisja budżetowa PE: „Polska pokazuje, jak dobrze wydawać pieniądze”

Drogi i autostrady

Komisja budżetowa PE: „Polska pokazuje, jak dobrze wydawać pieniądze”

Michał Szymajda 21 kwietnia 2017

Paweł Szaciłło przestał być dyrektorem CUPT

Drogi i autostrady

Paweł Szaciłło przestał być dyrektorem CUPT

Michał Szymajda 26 lutego 2016

Pomorskie: 87 mln zł z UE na projekty drogowe

Drogi i autostrady

Pomorskie: 87 mln zł z UE na projekty drogowe

Edyta Wsół 22 października 2015

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5