Łukasz Malinowski
W 2010 roku, we wszystkich krajach UE transportem kolejowym wykonano 379 mld tonokilometrów. Pod względem wykonanej przez kolej pracy przewozowej, sytuowało to Polskę na 2 miejscu w Europie z udziałem 12,9%.
Wysoki udział Polski w rynku europejskim to w głównej mierze zasługa dominacji w transporcie kolejowym przewozów towarów masowych, w tym surowców: węgla kamiennego, rud metali oraz wyrobów górnictwa i kopalnictwa. W dalszym ciągu udział przewozów towarów wysokoprzetworzonych polskimi kolejami jest nieznaczny i nie przekracza 10%. W krajach europejskich tego rodzaju przewozy stanowią nawet 40-50%.
W krajach, w których istnieje sprawna pomoc państwa w zakresie rozwoju proekologicznych systemów transportowych, udział przewozów intermodalnych z wykorzystaniem kolei przekracza 20%, a w niektórych, jak np. Holandia, Hiszpania, Belgia, oscyluje na poziomie 35-38%. Niższy udział przewozów intermodalnych, w porównaniu z polskim rynkiem, odnotowano wyłącznie w krajach o słabo rozwiniętej sieci infrastruktury kolejowej i znacznie mniejszym znaczeniu transportu kolejowego jak np. Estonia, Łotwa i Litwa.
Zwraca również uwagę bardzo niski udział przewozów intermodalnych w komunikacji krajowej (wewnętrznej) w ogólnym wolumenie transportowanych ładunkow koleją w Polsce. Na koniec 2011 roku wyniósł niespełna 1% i znacząco odbiega od średniej europejskiej, która wyniosła kilkanaście procent.