Ludmil Ludmil
Z Zebranych przez UKE danych wynika, że usługi telefonii ruchomej cały czas rośnie, zwłaszcza jeśli chodzi o segment transmisji danych przy wykorzystaniu telefonów komórkowych. Z kolei rynek usług telefonii stacjonarnej cały czas się kurczy.
Usługi telefonii ruchomej
Na koniec 2012 roku w Polsce było ponad 53,9 mln aktywnych kart SIM. Penetracja usługą osiągnęła poziom 140%, natomiast wartość segmentu – 18,9 mld zł.
Czterech głównych operatorów – PTK Centertel, Polkomtel, T-Mobile Polska oraz P4 obsługiwało łącznie 98,7 procent wszystkich użytkowników i generowało 99,7 procent całkowitych przychodów ze świadczenia usługi.
Swoją pozycję na rynku umocniła spółka P4, która zwiększyła liczbę swoich klientów o 23 procent w porównaniu do 2011 r. Operator posiadał też największe udziały pod względem migracji numerów – 64 procent ogółu osób przenoszących numer zdecydowało się na sieć P4.
Usługi telefonii stacjonarnej
W segmencie telefonii stacjonarnej utrzymywała się ujemna dynamika zmian. Wartość rynku spadła o 13,5 procent, liczba abonentów o 6,3 procent, natomiast wolumen ruchu o 9,5 procent.
Spadek popularności telefonii stacjonarnej dotyczył przede wszystkim tradycyjnych form dostępu przez łącza PSTN. Coraz silniejszą konkurencją dla tych usług stają oferty operatorów TVK, którzy odnotowali wzrost liczby łączy o ponad 24 procent w stosunku do 2011 r.
Udziały w rynku operatora zasiedziałego utrzymały trend spadkowy. W 2012 r. Telekomunikacja Polska obsługiwała 57,4 procent abonentów telefonii stacjonarnej generując 55,7 procent całkowitych przychodów ze świadczenia usługi.
Wartość rynku telekomunikacyjnego mierzona przychodami z tytułu prowadzenia działalności telekomunikacyjnej wyniosła w 2012 r. 41,7 mld zł, co stanowiło spadek o około 2,4% względem roku poprzedniego. Łączne przychody operatorów ze świadczenia usług dostępu do Internetu, telefonii ruchomej oraz stacjonarnej osiągnęły poziom 27,8 mld zł.