Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Wędrówki uranu

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
03-02-2013
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
poznajatom.pl

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Wędrówki uranu
fot. Włodzimierz Włoch / www.slowografia.pl
Koszt wzbogacania uranu stanowi około połowy łącznego kosztu produkcji paliwa jądrowego i około 5% kosztu wyprodukowania energii elektrycznej. Wzbogacanie uranu to jednak tylko jeden z trzech głównych etapów procesu produkcji paliwa jądrowego - czytamy na stronie "poznajatom.pl".

Z jednej tony naturalnego uranu zawierającego 0,7% U-235 uzyskać można 120-130 kg uranu wzbogaconego do 4-5% U-235, przy nakładzie 6,25 - 8,85 SWU na kilogram produktu (SWU to jednostka pracy rozdzielczej, jednostka zamawiania i rozliczania procesu wzbogacania uranu uwzględniająca nakład energii na wykonanie pracy do wzbogacenia uranu). Dalsze wzbogacanie pozwoli uzyskać 26 kg paliwa dla reaktora badawczego, który wymaga uranu wzbogaconego do 20% zawartości izotopu U-235, przy nakładzie 45 SWU na kilogram produktu. Do celów wojskowych zastosowanie znajduje uran wzbogacony do 90%; z jednej tony naturalnego uranu uzyskać można 5,6 kg wysokowzbogaconego uranu przy nakładzie 227 SWU na kilogram produktu.

 

Od yellow cake do konwersji


Przygotowanie skoncentrowanego półproduktu, jakim jest tzw. yellow cake, dokonuje się w kopalniach. Z rudy naturalnej zawierającej najwyżej do 20% uranu (a powszechnie eksploatuje się rudy o zawartości 0,1 – 1%), po zmieleniu i ługowaniu, uzyskuje się tlenek uranu U3O8, w postaci tzw. yellow cake.

 

Następnym etapem jest konwersja yellow cake U3O8 do postaci gazowej UF6 – fluorku uranu (VI) (inaczej: sześciofluorku uranu). Zakłady konwersji znajdują się w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Francji (2 zakłady), Wielkiej Brytanii, Rosji (2 zakłady), Chinach i Brazylii (a także w Iranie na potrzeby własne tego kraju).

 

Największą nominalną mocą produkcyjną może poszczycić się rosyjski zakład w Angarsku (20 tys. ton rocznie). Zbliżona potencjałem jest amerykańska fabryka w Metropolis w stanie Indiana (17,6 tys. rocznie), a niewiele mniej może wyprodukować należący do francuskiej firmy Areva zakład w Pierrelatte (14 tys. ton rocznie). Listę największych zakładów zamyka kanadyjski zakład w Port Hope, należący do firmy Cameco (10,5 tys. ton rocznie). Od pewnego czasu swoje niewielkie zakłady posiadają także Brazylia (90 ton rocznie) i Iran (zakład konwersji uranu w Isfahanie jest w stanie wyprodukować 193 ton rocznie).

 

Gazowy UF6 po schłodzeniu skrapla się, wówczas przelewany jest do specjalnych cystern. Po dalszym schłodzeniu przybiera w cysternach postać stałą, w której jest transportowany do zakładów wzbogacaniu uranu.

 

Wirówki górą


Potencjał zakładów wzbogacania uranu wyraża się wartością zużywanej energii na jednostkę pracy, która jest potrzebna do rozdzielenia izotopów. Podaje się go w kilogramach – siły, kg SWU (SWU = separative work unit, jednostka pracy rozdzielczej). Światowy potencjał produkcji wzbogaconego uranu według oszacowań World Nuclear Association z 2009 r. sięgnąć ma 68 000 tys. SWU rocznie w 2015 r., a w 2020 – nawet 81 000 tys. SWU rocznie.

 

 

 

Partner działu

Aarsleff

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Prezes NCBJ: Żadne wiatraki nie zapewnią bezpieczeństwa energetycznego

Intermodal i logistyka

Prezes NCBJ: Żadne wiatraki nie zapewnią bezpieczeństwa energetycznego

Emilia Derewienko 15 czerwca 2016

Wiosną PGE EJ1 poszuka miejsca na elektrownię atomową na Pomorzu

Biznes i przemysł

Niemcy: Wdrożenie Energiewende wymaga 77 mld euro

Intermodal i logistyka

Niemcy: Wdrożenie Energiewende wymaga 77 mld euro

Emilia Derewienko 17 października 2015

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Prezes NCBJ: Żadne wiatraki nie zapewnią bezpieczeństwa energetycznego

Intermodal i logistyka

Prezes NCBJ: Żadne wiatraki nie zapewnią bezpieczeństwa energetycznego

Emilia Derewienko 15 czerwca 2016

Wiosną PGE EJ1 poszuka miejsca na elektrownię atomową na Pomorzu

Biznes i przemysł

Niemcy: Wdrożenie Energiewende wymaga 77 mld euro

Intermodal i logistyka

Niemcy: Wdrożenie Energiewende wymaga 77 mld euro

Emilia Derewienko 17 października 2015

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5