Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Władze Gdańska chcą od portów dodatkowych milionów w podatkach

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Autor:

sg

Data publikacji:
11-03-2013
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Władze Gdańska chcą od portów dodatkowych milionów w podatkach
fot. Rynek Infrastruktury
Władze Gdańska zaglądają do kieszeni portów. Samorząd uznał, ze terminale przeładowcze muszą zapłacić 2-procentowy podatek od nieruchomości. W przypadku DCT jest to kwota 10 mln złotych rocznie. – Odwołaliśmy się od tej decyzji – mówi Adam Żołnowski, dyrektor ds. strategii w DCT Gdańsk, argumentując, że całkowite koszty dzierżawy gruntów dla DCT wzrosną nawet o 600 mln zł.

Terminal jest zbudowany na gruncie dzierżawionym od Zarządu Portu na okres 30 lat. – Za własne środki w wysokości 260 mln euro wybudowaliśmy całą infrastrukturę – tłumaczy główny strateg DCT. Wysokie nakłady inwestycyjne zwracaja się latami, dlatego władze terminala prawdopodobnie planowały przedłużyć okres dzierżawy o kolejny 30-letni okres. Teraz jednak sytuacja nie wygląda zachęcająco, a właściciel DCT, australijski fundusz inwestycyjny, może czuć się oszukany: – Ten podatek nie był dyskutowany przy podpisywaniu umowy dzierżawy. Jeśli będziemy musieli dodatkowo płacić podatek od nieruchomości w wysokości około 10 mln zł rocznie, to przy założeniu 60-letniej dzierżawy zapłacimy 600 mln zł więcej, niż wynika z umowy – mówi Adam Żołnowski. – Gdybyśmy wiedzieli wcześniej, że taki podatek zostanie nałożony, pewnie decyzje inwestycyjne byłyby trochę inne – dodaje.

Zastrzeżenia władz terminala budzi także sposób naliczenia podatku, który został obliczony na podstawie wartości gruntów już po inwestycjach infrastrukturalnych władz terminala, które były poniesione na własny koszt, a nie od wartości samych gruntów.

 

Dla DCT decyzja władz Gdańska jest niezrozumiała, bo może szkodzić przyszłym inwestycjom. DCT od dłuższego czasu ma w planach budowę drugiego terminalu w Gdańsku, jednak im większe obciązenia fiskalne, tym mniejszy zapał potencjalnych inwestorów do realizacji nowych projektów. W dłuższej perspektywie stracić może i miasto i budżet państwa: – Im większe jest DCT i w ogóle terminale kontenerowe w Polsce, tym więcej ludzi znajduje zatrudnienie, ale przede wszystkim budżet państwa ma z takiej działalności wpływy podatkowe z tytułu PIT, CIT, VAT oraz ceł. To, ze towary przechodzą przez porty polskie, a nie niemieckie, czy holenderskie ma olbrzymie znaczenie, ponieważ 25% cła pobieranego przez Unię Europejską zostaje w budżecie państwa, które odprawia towar. Są to kwoty idące w setki milionów złotych – tłumaczy przedstawiciel DCT.

 

Odwołanie, złożone przez terminal, obecnie jest rozpatrywany przez Naczelny Sad Administracyjny.

Partner działu

Aarsleff

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Port Gdańsk: Jest przetarg na rozbudowę Nabrzeża Węglowego

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk: Jest przetarg na rozbudowę Nabrzeża Węglowego

Mikołaj Kobryński 25 sierpnia 2023

Pierwsze wyrzutnie rakietowe Chunmoo dotarły do Gdańska

Intermodal i logistyka

Pierwsze wyrzutnie rakietowe Chunmoo dotarły do Gdańska

Mikołaj Kobryński 22 sierpnia 2023

CMA CGM: Pierwsze zawinięcie do Gdańska w ramach nowego serwisu oceanicznego

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Port Gdańsk: Jest przetarg na rozbudowę Nabrzeża Węglowego

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk: Jest przetarg na rozbudowę Nabrzeża Węglowego

Mikołaj Kobryński 25 sierpnia 2023

Pierwsze wyrzutnie rakietowe Chunmoo dotarły do Gdańska

Intermodal i logistyka

Pierwsze wyrzutnie rakietowe Chunmoo dotarły do Gdańska

Mikołaj Kobryński 22 sierpnia 2023

CMA CGM: Pierwsze zawinięcie do Gdańska w ramach nowego serwisu oceanicznego

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5