Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Wody Polskie: Udoskonalamy procedury, ale potrzebujemy młodej kadry

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
31-03-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Wody Polskie: Udoskonalamy procedury, ale potrzebujemy młodej kadry
fot. Wody Polskie
Proces projektowaniu inwestycji wodnych jest zbyt długi z powodu długotrwałych procedur administracyjnych. W najbliższych latach może też zacząć brakować kadry hydrotechnicznej, jeśli liczba studentów odpowiednich kierunków na uczelniach technicznych znacząco nie wzrośnie. Aby to osiągnąć, potrzebny jest duży program inwestycyjny, który da młodym hydrotechnikom możliwość zdobycia doświadczenia – mówi w rozmowie z Rynkiem Infrastruktury dyrektor Departamentu Przygotowania i Realizacji Inwestycji w Państwowym Gospodarstwie Wodnym „Wody Polskie” Przemysław Sobiesak.

Na czym polega specyfika projektowania i przygotowywania inwestycji hydrotechnicznych?

Obiekty hydrotechniczne są bardzo złożone, wielobranżowe, dlatego trzeba stosować zupełnie inne podejście, niż w przypadku dróg czy linii kolejowych. Każdy obiekt hydrotechniczny jest inny, a jego realizacja ma odmienne warunki geologiczne, od których zależy sposób posadowienia całej budowli. Przede wszystkim musi zaś integrować się z otaczającym go środowiskiem naturalnym. Każda rzeka ma też inną hydrologię. Nie ma dwóch takich samych rozwiązań, choć są oczywiście podobne wytyczne oraz reguły i standardy w projektowaniu. Wyjątkiem są tylko wały przeciwpowodziowe, które projektuje się i buduje podobnie, jak nasypy drogowe lub kolejowe – aczkolwiek czynnik wody zmienia zasadniczo ich charakter. Zbiorniki wraz z budowlami piętrzącymi wymagają natomiast indywidualnego podejścia i pracy wielobranżowego zespołu, złożonego – między innymi – z hydrotechnika, hydrologa, geotechnika i konstruktora budowli betonowych.

Proces inwestycyjny przygotowania i realizacji inwestycji wodnych charakteryzuje się długim okresem poprzedzającym „wbicie łopaty”: opracowanie dokumentacji przedprojektowej, przeprowadzenie niezwykle ważnych konsultacji społecznych, monitoringu środowiskowego o wykonanie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, uzyskanie na etapie projektowania właściwych uzgodnień, opinii i decyzji administracyjnych umożliwiających rozpoczęcie robót budowlanych. Z racji dużych kosztów realizacji przedsięwzięć hydrotechnicznych duży wpływ na realizację zadań wynikających z potrzeb i planów ma zapewnienie finansowania.

Czy to wszystko przekłada się też na większą liczbę "niespodzianek" podczas budowy?

Tak. Rozwój metodologii BIM daje olbrzymią nadzieję na ograniczenie liczby kolizji i innych „niespodzianek”, które mogą wystąpić w trakcie realizacji zadania. To z kolei będzie miało ogromny wpływ na koszty: im mniej nieplanowanych robót dodatkowych, tym lepiej dla inwestora i dla społeczności lokalnej, która krócej będzie musiała znosić utrudnienia i szybciej skorzysta z efektów wykonanej inwestycji.

Przed przystąpieniem do projektowania należy opracować inwentaryzację całej infrastruktury, która może kolidować z danym przedsięwzięciem, oraz inwentaryzację przyrodniczą, a także przeprowadzić odpowiednie rozpoznanie geologiczne. Jego brak powoduje zwykle problemy w trakcie realizacji.

Czy wpływa to również na zwiększenie roli nadzoru oraz inżyniera kontraktu?

Oczywiście – tak. Zadaniem inżyniera kontraktu jest wspieranie inwestora. Jego obecność nie zawsze jest wymagana, lecz np. w przypadku inwestycji współfinansowanych z funduszy Banku Światowego jest konieczna. Nadzór – zarówno autorski, jak i inwestorski – musi być stały. Jego rola w ograniczaniu liczby problemów oraz sprawnym rozwiązywaniu tych, które się pojawią, jest niezwykle istotna.

Czy w Polsce mamy wystarczająco dużo kadry inżynierskiej dla potrzeb Wód Polskich?

Na razie specjalistów z zakresu hydrotechniki jest jeszcze wystarczająco dużo. Należy jednak zrobić wszystko, by zahamować trend spadkowy ich liczby – i by odbudować kadry hydrotechniczne. W pozostałych branżach liczba fachowców jest większa, lecz politechniczne kierunki „wodne” nie przyciągają studentów. Choć w ostatnich latach obserwuje się wzrost nakładów inwestycyjnych w gospodarce wodnej oraz przyrost realizowanych zadań inwestycyjnych, co jest efektem pięcioletniej działalności Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, uruchomienie jeszcze większej liczby inwestycji hydrotechnicznych przyciągnie studentów do tego zawodu i zapewni młodym kadrom możliwość zdobycia doświadczenia.

Co jeszcze należałoby zmienić, aby inwestycje hydrotechniczne były sprawnie realizowane?

W mojej ocenie przepisy już dziś pozwalają na ich sprawne prowadzenie. Mierzymy się oczywiście z tymi samymi problemami, co inni inwestorzy – oprócz rosnących cen materiałów i energii jest to długi czas związany z uzgodnieniami i uzyskiwaniem decyzji administracyjnych. Można zastanowić się nad systemowym rozwiązaniem, które pozwoli na przyspieszenie tych procedur.

Proszę o krótkie przypomnienie: jakie największe inwestycje Wód Polskich są w trakcie projektowania?

W fazie przygotowania i wczesnym etapie projektowania są stopnie wodne na Wiśle w Siarzewie oraz na Odrze w Lubiążu i Ścinawie. Projektujemy także wielofunkcyjne zbiorniki wodne Kąty-Myscowa na rzece Wisłoce na Podkarpaciu i Wielowieś Klasztorna na rzece Prośnie w Wielkopolsce. Realizujemy natomiast modernizację istniejącej infrastruktury hydrotechnicznej, głównie na Odrze – śluza Krapkowice i Januszkowice, jazy Dobrzeń, Groszowice i Krępna. W trakcie budowy są także suche zbiorniki o funkcji przeciwpowodziowej na Ziemi Kłodzkiej: Boboszów, Szalejów i Krosnowice. Zajmujemy się ponadto budową nowych i modernizacją istniejących, wiekowych obiektów hydrotechnicznych na Mazurach, m. in. budowa śluzy Guzianka I i modernizacja jazu i śluzy Karwik.
Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Mirbud chce się rozwijać na rynku kolejowym

Biznes i przemysł

Mirbud chce się rozwijać na rynku kolejowym

Elżbieta Pałys 30 sierpnia 2023

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk: Wojciech Makieła nowym wiceprezesem

Intermodal i logistyka

Budimex wybrany do prac przy stopniu wodnym Malczyce

Biznes i przemysł

Port morski w Gdańsku szuka nowego wiceprezesa

Intermodal i logistyka

Port morski w Gdańsku szuka nowego wiceprezesa

inf. pras., oprac. MK 14 lipca 2023

Projektanci: To my ryzykujemy najbardziej

Drogi i autostrady

Projektanci: To my ryzykujemy najbardziej

Roman Czubiński 11 kwietnia 2023

Branża wykonawcza: Więcej mediacji, mniej sporów sądowych

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Mirbud chce się rozwijać na rynku kolejowym

Biznes i przemysł

Mirbud chce się rozwijać na rynku kolejowym

Elżbieta Pałys 30 sierpnia 2023

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk: Wojciech Makieła nowym wiceprezesem

Intermodal i logistyka

Budimex wybrany do prac przy stopniu wodnym Malczyce

Biznes i przemysł

Port morski w Gdańsku szuka nowego wiceprezesa

Intermodal i logistyka

Port morski w Gdańsku szuka nowego wiceprezesa

inf. pras., oprac. MK 14 lipca 2023

Projektanci: To my ryzykujemy najbardziej

Drogi i autostrady

Projektanci: To my ryzykujemy najbardziej

Roman Czubiński 11 kwietnia 2023

Branża wykonawcza: Więcej mediacji, mniej sporów sądowych

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5