Porozumienie zawarte zostało między Zarządem Morskich Portów Szczecin-Świnoujście a gminą Miasto Szczecin reprezentowaną przez prezydenta Piotra Krzystka oraz gminą Miasto Świnoujście reprezentowaną przez prezydenta Janusza Żmurkiewicza.
– Podpisujemy bardzo ważny dokument dla portów w Szczecinie i w Świnoujściu. Rozwój portów, gospodarki morskiej to jeden z naszych priorytetów. To wielka szansa dla gospodarki naszych miast oraz na tworzenie przestrzeni, która będzie służyła nie tylko województwu zachodniopomorskiemu, naszym miastom, ale także polskiej gospodarce. Po to, aby nasze porty były konkurencyjne dla innych, aby liczyły się w świecie potrzebne są inwestycje – mówił prezydent Szczecina Piotr Krzystek.
Zgodnie z porozumieniem pilne i konieczne są realizacje przedsięwzięć związanych z poprawą dostępu drogowego do obu portów morskich. Przede wszystkim działania te obejmują modernizację dostępu drogowego do portu morskiego w Szczecinie – węzeł drogowy od Basenu Górniczego do Mostu Długiego (modernizacja Estakady Pomorskiej na długości 420 metrów oraz przebudowa układu drogowego w rejonie Międzyodrza wraz z budową mostu Kłodnego), a także przebudowę i rozbudowę układu drogowego na terenie Świnoujścia (m.in. przebudowa i remont odcinka drogi krajowej nr 3, przebudowa i rozbudowa ul. Ku Morzu wraz z estakadą nad linią kolejową, przebudowa ul. Barlickiego na całym odcinku, przebudowa i rozbudowa ul. Ludzi Morza oraz budowa stałego połączenia pomiędzy wyspami Uznam i Wolin).
Władze miast i portów za istotne uznały także pogłębienie toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 metra wzdłuż cieśniny Świny i Odry oraz osiągnięcia docelowej głębokości 17 metrów od strony Morza Bałtyckiego.
Współpraca władz miast i Zarządu Morskich Portów Szczecin-Świnoujście miałaby polegać na wymianie informacji potrzebnych do prawidłowego określenia parametrów technicznych przedsięwzięć, opracowaniu przez obie gminy dokumentacji potrzebnej do realizacji i uzyskania zewnętrznego dofinansowania oraz podejmowanie działań w celu uzyskania jak największego poparcia dla projektów.
Natomiast Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ma przekazać gminom dane dotyczących rozwoju obu portów. Zgodnie z porozumieniem ma powstać zespół koordynujący realizację porozumienia, w skład którego wejdą przedstawiciele stron. Do zadań zespołu należeć będzie robocza współpraca w zakresie opracowywania niezbędnych opinii, uzgodnień i wniosków, wspólnych wystąpień i spójnych materiałów promocyjnych związanych z realizacją przedsięwzięć opisanych w porozumieniu oraz innych uzgodnionych podczas bieżącej współpracy.