Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Żmijewski: Do polskiego atomu daleka droga

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Autor:

Data publikacji:
04-09-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
pw / Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Żmijewski: Do polskiego atomu daleka droga
fot. Włodzimierz Włoch
– Państwowe koncerny, które zamierzają wspólnymi silami zbudować pierwszą elektrownię jądrową nie będą w stanie finansowo podołać tej inwestycji. Po to, by pozyskać niezbędne fundusze rząd musi wprowadzić regulacje gwarantujące atomowej siłowni opłacalność – mówi portalowi „RynekInfrastruktury.pl” Krzysztof Żmijewski, sekretarz generalny Społecznej Rady ds. Rozwoju Gospodarki Niskoemisyjnej, ekspert w dziedzinie energetyki.

Państwowe koncerny: PGE, Tauron, Enea i KGHM podpisały w Krynicy porozumienie w sprawie ich zaangażowania w spółkę PGE EJ1, której celem ma być budowa pierwszej elektrowni atomowej w Polsce. – Moim zdaniem przy obecnym stanie prawnym ta inicjatywa nie ma większego znaczenia. Z jednego zasadniczego powodu: budowa elektrowni atomowej ma kosztować 60-70 mld zł, na co uczestniczące w projekcie spółki nie stać – oznajmia Żmijewski.

 

Ekspert wyjaśnia portalowi „RynekInfrastruktury.pl”, że gdyby nawet PGE, Tauron, Enea i KGHM zrezygnowały z wszystkich zaplanowanych przez siebie inwestycji i tak nie byłyby w stanie wystarczającej sumy zebrać. – Do tego projektu jest niezbędne zewnętrzne finansowanie. By je zapewnić niezbędne są nowe regulacje gwarantujące opłacalność funkcjonowania atomowej siłowni – dodaje.

 

Żmijewski zaznacza, że właśnie o to zadbali Brytyjczycy, który przystępują do budowy kolejnej elektrowni jądrowej. Jej inwestorem jest koncern EDF, z którym rząd zawarł tzw. kontrakt różnicowy. W tej umowie rząd brytyjski ustalił cenę, jaką EDF będzie otrzymywać za prąd z nowej siłowni (gwarantujące opłacalność). – Przewidziano tam jednak dwie opcje. W sytuacji gdy prąd dostarczany przez elektrownię do sieci okaże się faktycznie droższy niż cena prądu w sieci, rząd zwraca różnicę elektrowni. I odwrotnie, gdy prąd z atomu będzie  tańszy niż na rynku, EDF ma zwraca różnicę rządowi – tłumaczy ekspert.

 

Ten mechanizm gwarantuje inwestorom finansowym i branżowym zwrot z inwestycji, a rząd zyskuje pewność, że pieniądze na budowę się na pewno znajdą. Jednak tego typu rozwiązanie naraziło Brytyjczyków na zarzut niedozwolonej pomocy publicznej. By kontrakt z EDF wszedł w życie musiała wyrazić na to zgodę Komisja Europejska. I tak też się stało w sierpniu.

 

– Nie rozumiem dlaczego polski rząd wiedząc od dawna o brytyjskich planach, nie przygotował regulacji umożliwiających zawarcie podobnego różnicowego kontraktu. Była przecież realna szansa na to, by Bruksela wydała zgodę na budowę dwóch siłowni jądrowych w podobnym czasie. To, że dostali ją Brytyjczycy nie oznacza, że gdy z naszym projektem będziemy gotowi zostaniemy potraktowani w ten sam przychylny sposób. Argument, że wcześniej zgodę dostali Brytyjczycy, nie musi wcale zadziałać – ocenia w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” Krzysztof Żmijewski.

Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Obwodnica Kępna będzie w całości dwujezdniowa

Drogi i autostrady

Obwodnica Kępna będzie w całości dwujezdniowa

Elżbieta Pałys 15 września 2023

GDDKiA będzie budować S16 na Podlasiu. Jest przetarg

Drogi i autostrady

Lotnisko Chopina: Blisko 2 mln pasażerów w sierpniu i nowy dzienny rekord!

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Obwodnica Kępna będzie w całości dwujezdniowa

Drogi i autostrady

Obwodnica Kępna będzie w całości dwujezdniowa

Elżbieta Pałys 15 września 2023

GDDKiA będzie budować S16 na Podlasiu. Jest przetarg

Drogi i autostrady

Lotnisko Chopina: Blisko 2 mln pasażerów w sierpniu i nowy dzienny rekord!

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5