Partner serwisu
Inżynieria i innowacje

Czy koronawirus opóźni drążenie tunelu w Świnoujściu? Porr: Monitorujemy sytuację, maszyna powstaje

Dalej Wstecz
Data publikacji:
04-03-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

INŻYNIERIA I INNOWACJE
Czy koronawirus opóźni drążenie tunelu w Świnoujściu? Porr: Monitorujemy sytuację, maszyna powstaje
fot. UM Świnoujście
Ze względu na koronawirus, w ostatnim czasie różne branże odczuwają negatywne skutki związane z dostawami sprzętu produkowanego w Chinach. To właśnie tam powstaje maszyna TBM, którą ma być drążony tunel pod Świną w Świnoujściu. Czy sprzęt dotrze do Świnoujścia na czas? Wykonawca zapewnia, że na razie produkcja postępuje zgodnie z harmonogramem.

Tarcza na potrzeby drążenia tunelu, który zapewni stałe połączenie między wyspami Uznam i Wolin Świnoujściu powstaje na specjalne zamówienie wykonawcy – konsorcjum Porr, Gulermak i Energopol Szczecin. Do Polski, powinna dotrzeć we wrześniu, a wcześniej, już od maja, mają się rozpocząć testy w miejscu produkcji.

W ostatnim czasie, walka z nowym wirusem, którego pierwotnym źródłem były Chiny, przerwała wiele łańcuchów dostaw z tego kraju i zahamowała procesy produkcyjne. Zwracano na to uwagę m.in. podczas wtorkowej debaty na Forum Obiektów Mostowych i Inżynierskich. – Maszyny do drążenia tuneli są produkowane przeważnie przez firmy niemieckie albo chińskie. Na całym świecie są obecnie problemy z dostawami z Chin i dochodzą sygnały, że będą opóźnienia – mówił Damian Kaźmierczak z Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa.

Prace zgodne z harmonogramem 

Na razie takie skutki nie dotknęły zamówienia z Polski, istotnego dla budowy tunelu pod Świną. – Prace [związane z budową maszyny TBM] przebiegają zgodnie z harmonogramem – zapewnił nas rzecznik firmy Porr, Mateusz Gdowski.

Jak podał, China Railway Engineering Equipment Group, z która konsorcjum zawarło umowę, co miesiąc przekazuje raport zawierający opis zrealizowanych działań oraz dokumentację zdjęciową. Zgodnie z harmonogramem obecnie wykonywane są: głowica tnąca (78%), płaszcz TBM (74%), łożysko główne 85%, manipulator (90%), system wsparcia (91%). Trwa również montaż gotowych elementów maszyny, czyli zespół wsparcia nr 1 i 2 wraz z mostem (41%).

Jak mówi przedstawiciel firmy Porr, sytuacja związana z ewentualnym wpływem koronawirusa na terminowość realizacji zamówienia jest przedmiotem bieżącego monitoringu w ramach standardowej komunikacji z wykonawcą. – Uwzględniając fakt, że choroba nadal jest na etapie rozwoju nie można jednoznacznie stwierdzić, że nie istnieje ryzyko jej oddziaływania na realizację maszyny – mówi Mateusz Gdowski. – Równocześnie należy wskazać, że fakt, iż budowa ma miejsce w fabrykach zlokalizowanych w różnych chińskich miastach ryzyko to znacząco dywersyfikuje – dodaje.

Maszyna, o której mowa będzie miała zewnętrzną średnicę wynoszącą ok. 13,5 m, a sama tarcza to 12 m średnicy. Będzie ważyła 2740 ton. Cała konstrukcja ma mieć długość 101 m. Do Polski dotrze w częściach.

Co na budowie

Na samej budowie tunelu prace postępują. Jak informował Urząd Miasta w Świnoujściu, w lutym rozpoczęła się budowa platformy roboczej, która umożliwi pracę ciężkiego sprzętu przy budowie komory startowej dla maszyny TBM. Trwały też prace doprowadzające przyłącza wodociągowe i elektroenergetyczne na teren budowy.

Wykonawca rozpoczął też budowę betonowych dróg technologicznych i placów składowych dla materiałów budowlanych, a w rejonie przyszłej przeprawy powstawał zakład prefabrykacji dla segmentów obudowy tunelu.

Rozpoczęto także niwelację terenu pod powstanie rampy wjazdowej do przyszłego tunelu od strony ul. Karsiborskiej i zamontowano węzeł betoniarski. – Przygotowywane było także nabrzeże portowe służące do odbioru materiałów budowlanych, które będą transportowane drogą wodną – poinformował inwestor.


Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Unibep przedstawił wyniki finansowe za pierwsze półrocze

Biznes i przemysł

Unibep przedstawił wyniki finansowe za pierwsze półrocze

Mikołaj Kobryński 08 września 2023

Nowy magazyn w pobliżu krakowskiego lotniska

Inżynieria i innowacje

Nowy magazyn w pobliżu krakowskiego lotniska

inf. pras. 08 września 2023

Zobacz również:

Stary most w ciągu DK-19 trzeba wyremontować. Przetarg do powtórki

Drogi i autostrady

Stary most w ciągu DK-19 trzeba wyremontować. Przetarg do powtórki

Elżbieta Pałys 22 sierpnia 2023

Na drogach krajowych będzie 17 tuneli drogowych

Drogi i autostrady

Pozostałe z wątku:

Unibep przedstawił wyniki finansowe za pierwsze półrocze

Biznes i przemysł

Unibep przedstawił wyniki finansowe za pierwsze półrocze

Mikołaj Kobryński 08 września 2023

Nowy magazyn w pobliżu krakowskiego lotniska

Inżynieria i innowacje

Nowy magazyn w pobliżu krakowskiego lotniska

inf. pras. 08 września 2023

Zobacz również:

Stary most w ciągu DK-19 trzeba wyremontować. Przetarg do powtórki

Drogi i autostrady

Stary most w ciągu DK-19 trzeba wyremontować. Przetarg do powtórki

Elżbieta Pałys 22 sierpnia 2023

Na drogach krajowych będzie 17 tuneli drogowych

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5