Partner serwisu
Inżynieria i innowacje

Inwestycje wojskowe: Specyficzny, ale atrakcyjny rynek dla polskich firm

Dalej Wstecz
Data publikacji:
19-05-2025
Ostatnia modyfikacja:
07-05-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

INŻYNIERIA I INNOWACJE
Inwestycje wojskowe: Specyficzny, ale atrakcyjny rynek dla polskich firm
fot. U.S. Army/Sgt. Jacob Nunnenkamp
O specyfice zamówień infrastrukturalnych dla wojska, o potrzebie brania pod uwagę aspektów obronnych w przetargach kolejowych i o skali nakładów sił zbrojnych w budowę czy remont różnorakich obiektów dyskutowano podczas Kongresu Projektantów i Inżynierów.

– Napływ nowego sprzętu, uzbrojenia i środków bojowych wymaga przystosowania infrastruktury – mówił podczas Kongresu Projektantów i Inżynierów płk Marek Benec, szef infrastruktury w Inspektoracie Wsparcia Sił Zbrojnych Sztabu Generalnego Wojska Polskiego. Podkreślał, że wojsko dysponuje prawie tysiącem kompleksów wojskowych, 16,5 tys. obiektów i ponad 226 tys. ha ziemi. Tworzy to ogromny rynek dla firm budowlanych, zwłaszcza że nakłady na inwestycje znacznie wzrosły. W tym roku wydatki mają sięgnąć 5,5 mld zł, w przyszłym będą jeszcze o 500 mln zł wyższe. Potem powinny ustabilizować się na poziomie ok. 4 mld zł rocznie.

Potencjał wzrostowy przyciąga kolejne firmy

Prezes zarządu ZBM Łukasz Ławniczak podkreślał, że do rynku zleceń wojskowych przyciąga jego potencjał wzrostowy. Podmioty chcące podejmować zlecenia ze strony sił zbrojnych muszą przy tym jego zdaniem liczyć się z nieco innym podejściem do realizacji inwestycji, w tym do konieczności czasochłonnego pozyskiwania odpowiednich poświadczeń. Problematyczny bywa też już sam udział w postępowaniach, bo czas na przygotowanie ofert bywa zbyt krótki. – Na plus czasem zaskakuje natomiast decyzyjność – stwierdził.

Na problem wygrywania przetargów przez firmy oferujące nierealne ceny zwrócił uwagę Miron Klonfas, dyrektor zarządzający BACT. Umowy muszą zawierać mechanizmy waloryzacyjne, bo to zmniejsza koszt ryzyka wkomponowanego w cenę – przekonywał. Zaznaczył, że udział w rynku wojskowym będzie naturalną drogą dla firm z polskim kapitałem, choć zainteresowane zleceniami są także podmioty amerykańskie czy tureckie.

Płk Michał Kujawski, szef Oddziału Inwestycji Budowlanych w Infrastrukturze w Inspektoracie Wsparcia Sił Zbrojnych Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, stwierdził, że działania w zakresie infrastruktury muszą zawsze wyprzedzać o krok dostawy sprzętu. – Siły zbrojne się rozrastają. Budujemy potencjał ludzki – podkreślał. Pociągnie to za sobą konieczność budowania koszar. Eksploatacja budynków tymczasowych jest droższa niż docelowych obiektów murowanych, siłom zbrojnym będzie więc zależeć na możliwie szybkiej budowie gmachów.

Inwestycje kolejowe nie dla wszystkich podmiotów?

Czy specyfika wymagań wojskowych wpłynie na inwestycje w sieć kolejową? – Jesteśmy w przededniu uznania poszczególnych elementów infrastruktury kolejowej za krytyczne. PKP PLK będą więc musiały zmienić podejście, być może wyłączając pewne elementy z przetargów nieograniczonych – spekulował Wiesław Nowak, prezes zarządu ZUE. Choć pojawiły się już pewne ograniczenia dla firm spoza UE, jego zdaniem należy się spodziewać kolejnych kroków w tym kierunku.

Płk Andrzej Pawlak, szef Rejonowego Zarządu Infrastruktury w Olsztynie w Inspektoracie Wsparcia Sił Zbrojnych Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, zwrócił uwagę, że zamówienia wojskowe często wymagają zaangażowania specjalistów z mało popularnych dziedzin. – Fachowców od np. projektowania dużych składów paliwowych jest bardzo niewielu – wskazywał. Dodatkowym utrudnieniem bywa zaskakujące tempo, w jakim konieczne jest przygotowanie infrastruktury dla sprzętu, który już znajduje się w produkcji.

Prezes zarządu Tines Rail Tomasz Szuba stwierdził, że powinna zacząć się dyskusja dotycząca sposobu dobierania producentów dla infrastruktury kolejowej jako krytycznej. – Powinniśmy być specjalnie certyfikowani i selekcjonowani, by sposób produkcji mógł być weryfikowany – tłumaczył. Zakłada on, że taki dobór będzie dotyczył nie tylko zamówień sił zbrojnych, ale także wybranych kontraktów PKP Polskich Linii Kolejowych.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Rail Baltica. Budimex podpisał kontrakt w Estonii

Biznes i przemysł

Rail Baltica. Budimex podpisał kontrakt w Estonii

Łukasz Malinowski 17 maja 2025

Łódź Kaliska: Prace głównie na placu przed dworcem

Intermodal i logistyka

Aktywiści zniszczyli S8.  Jest zawiadomienie do prokuratury

Drogi i autostrady

MON wskazuje kluczowe inwestycje w infrastrukturę

Polityka i prawo

Klimczak: Mamy się czym pochwalić ws. repolonizacji

Polityka i prawo

Zakończono przebudowę mostu w Krośnie Odrzańskim

Inżynieria i innowacje

Zobacz również:

Rail Baltica. Budimex podpisał kontrakt w Estonii

Biznes i przemysł

Rail Baltica. Budimex podpisał kontrakt w Estonii

Łukasz Malinowski 17 maja 2025

Łódź Kaliska: Prace głównie na placu przed dworcem

Intermodal i logistyka

Aktywiści zniszczyli S8.  Jest zawiadomienie do prokuratury

Drogi i autostrady

MON wskazuje kluczowe inwestycje w infrastrukturę

Polityka i prawo

Klimczak: Mamy się czym pochwalić ws. repolonizacji

Polityka i prawo

Zakończono przebudowę mostu w Krośnie Odrzańskim

Inżynieria i innowacje

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5