Partner serwisu
Inżynieria i innowacje

Na Białorusi pękają sowieckie mosty

Dalej Wstecz
Data publikacji:
25-05-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfrastruktury.pl/ belsat.eu

Podziel się ze znajomymi:

INŻYNIERIA I INNOWACJE
Na Białorusi pękają sowieckie mosty
fot. YouTube
W Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich często stosowaną technologią podczas budowy mostów była tzw. „konstrukcja skrzynkowa”. Był to prosty sposób realizacji różnych przepraw. Miał on jednak jedną podstawową wadę – z założenia nie były to konstrukcje, które miały trzymać się wiecznie. Jak podaje portal „belsat.eu” – teraz na Białorusi widać efekty stosowania tego rozwiązania. Z pięciu takich przepraw wszystkie pękły, a jedna z nich dziś, 25 maja, została wysadzona.

„Konstrukcja skrzynkowa” to sposób budowy pomostu, w którym jest on złożony z elementów pustych w środku (skrzynek). Były one „nawlekane” na liny zamocowane do przyczółków mostu. Takie rozwiązania często stosowano na terenie byłych socjalistycznych republik radzieckich.

Niestety wszystkie przeprawy zbudowane w tej technologii, z resztą tak jak zakładano przy ich budowie, nie przeszły próby czasu. Na Białorusi znajdowało się ich pięć. Wszystkie z nich pękły, z czego cztery na przełomie lat 2017-2018.

W grudniu 2017 roku pękł most na rzece Prypeć. W jego miejsce pojawiała się na razie przeprawa pontonowa, a sama konstrukcja została wysadzona. Sama operacja potrzebowała odpowiedniego przygotowania. Na jej potrzeby przesunięto nawet koryto rzeki tak, aby stworzyć miejsce na spadające elementy.

Jak podaje portal „belsat.eu” – w styczniu br. zamknięto most przez Soż, na trasie M8. Kolejna była przeprawa nad kanałem melioracyjnym w Czasznikach, zbudowana w latach 50-tych XX wieku.

Ostatnim eksploatowanym mostem zbudowanym za czasów ZSRR w technologii skrzynkowej na Białorusi była przeprawa przez Zachodnią Dźwinę w Nowopołocku. Ta również została zamknięta w styczniu br.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Stary most w ciągu DK-19 trzeba wyremontować. Przetarg do powtórki

Drogi i autostrady

Stary most w ciągu DK-19 trzeba wyremontować. Przetarg do powtórki

Elżbieta Pałys 22 sierpnia 2023

Na drogach krajowych będzie 17 tuneli drogowych

Drogi i autostrady

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Stary most w ciągu DK-19 trzeba wyremontować. Przetarg do powtórki

Drogi i autostrady

Stary most w ciągu DK-19 trzeba wyremontować. Przetarg do powtórki

Elżbieta Pałys 22 sierpnia 2023

Na drogach krajowych będzie 17 tuneli drogowych

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5