Partner serwisu
Inżynieria i innowacje

Norwegia. Budowa pierwszego na świecie tunelu dla statków morskich ruszy za rok

Dalej Wstecz
Data publikacji:
17-04-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI/dozeen.com/kystverket.no/

Podziel się ze znajomymi:

Norwegia wyznaczyła początek budowy pierwszego na świecie morskiego tunelu dla statków. Ruszy ona w 2022 r. Inwestycja pochłonie 2,7 mld koron. Tunel powstanie u nasady półwyspu Stad na zachodnim wybrzeżu Norwegii. Będzie to pierwszy tego typu taki obiekt na świecie – dotychczas podobne tunele budowano jedynie na śródlądowych drogach wodnych.

Pierwszy tunel dla statków morskich będzie przebiegał pod fiordami w miejscu przewężenia półwyspu Stad na zachodnim wybrzeżu Norwegii. Inwestycja ma pochłonąć 2,7 mld. Norweski rząd w marcu 2017 r. zatwierdził finansowanie projektu budowy.

Początkowo była mowa o rozpoczęciu drążenia jeszcze w 2019 r. i uruchomieniu przeprawy do 2029 r. Decyzje jednak rozciągnęły się w czasie i dopiero w tym roku Norweska Administracja Przybrzeżna (NCA) otrzymała od Ministerstwa Transportu i Komunikacji polecenie rozpoczęcia przygotowań do realizacji inwestycji. Budowa ma ruszyć w 2022 r. i ma zająć od 4 do 5 lat. Cały proces związany z realizacją może potrwać jednak nawet dekadę.

Planowany tunel ma ułatwić żeglugę w znanym z trudności nawigacyjnych akwenie między portami Bergen i Alesund. Długość przeprawy wyniesie 1,7 km, będą mogły nią przepłychawać frachtowce i statki pasażerskie o wyporności do 16 tys. ton.

Inwestycja pozwoli na znaczne skrócenie podróży statkami między norweskimi miejscowościami. Dotychczas, podróżując drogą wodną, często trzeba było opływać półwysep Stad, który zaliczany jest do najniebezpieczniejszych i najtrudniejszych do nawigacji obszarów morskich w Europie. Okolice półwyspu Stad porównuje się pod tym względem tylko z Hebrydami na północy Szkocji. Fale sięgają tam nawet 33 m wysokości, a w ciągu ostatnich lat na tym fragmencie morza śmierć poniosły setki osób.

Pierwsze informacje o podjęciu się przez Norwegów budowy nietypowego obiektu pojawiły się w 2016 r., ale jak się okazuje, historia pomysłu sięga do XIX w. Pierwsza wzmianka w prasie o budowie takiego tunelu pojawiła się w 1874 roku.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Stary most w ciągu DK-19 trzeba wyremontować. Przetarg do powtórki

Drogi i autostrady

Stary most w ciągu DK-19 trzeba wyremontować. Przetarg do powtórki

Elżbieta Pałys 22 sierpnia 2023

Na drogach krajowych będzie 17 tuneli drogowych

Drogi i autostrady

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Stary most w ciągu DK-19 trzeba wyremontować. Przetarg do powtórki

Drogi i autostrady

Stary most w ciągu DK-19 trzeba wyremontować. Przetarg do powtórki

Elżbieta Pałys 22 sierpnia 2023

Na drogach krajowych będzie 17 tuneli drogowych

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5