Internauci zdecydowaną przewagą głosów wybrali nazwę dla tarczy, która będzie drążyła tunel na drodze ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica. To ta sama tarcza, która przy dużym zainteresowaniu mieszkańców była transportowana z Opola, przez Warszawę na Podkarpacie. Ma się nazywać Karpatka.
Konkurs na nazwę zaproponowała GDDKiA. Na „Karpatkę” oddano ponad 6 tys. z około 9 tys. głosów. Wybrano ją spośród 6 propozycji wyłonionych spośród nadesłanych w odpowiedzi na konkurs. Pozostałe (w kolejności oddanych głosów): Duża Mi, Nela, ViaKarpatka, Podkarpatka oraz Bieszczadka.
Maszyna TBM (Tunnel Boring Machine) wydrąży tunel o długości 2,2 km. Będzie to fragment odcinka drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica. Tarcza został wyprodukowana w Hiszpanii, skąd jej największe części dotarły transportem morskim do portu w Szczecinie. Następnie na barkach do Opola. Stąd na Podkarpacie ruszyła na ciężarówkach. Powodujący spore utrudnienia w ruchu, ale spektakularny, największy z dotychczasowych transport cieszył się dużym zainteresowaniem mieszkańców okolic, które pokonywał transport. Był podzielony na kilka części. Ostatni konwój, składający się z czterech zestawów, ruszy w drogę w styczniu. Tym razem transportowane będą mniejsze części maszyny. Tym razem potrwa dwie noce i nie będzie powodował utrudnień w ruchu.
Tunel drążony przez Karpatkę będzie częścią odcinka drogi ekspresowej o długości ponad 10 km w przekroju dwujezdniowym, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Na trasie powstanie węzeł Babica zlokalizowany w pobliżu skrzyżowania DK-19 z DW-988. Wybudowanych zostanie m.in. 6 estakad, dwa wiadukty nad S19, bezkolizyjny przejazd nad linią kolejową w ciągu istniejącej DK-19, trzech przejść dla zwierząt i jeden przejazd pod S19.
Zaplanowano budowę dwóch miejsc obsługi podróżnych Lutoryż oraz dwa lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Tunel o długości 2255 m będzie się składał z dwóch naw o średnicy 12,4 m, połączonych 15 przejściami poprzecznymi oraz dodatkowym przejazdem awaryjnym. Maksymalna głębokość prowadzonych prac podczas drążenia wyniesie ponad 100 metrów.
Wykonawcą tej inwestycji jest konsorcjum Mostostal Warszawa i Acciona. Finał prac spodziewany jest w 2026 roku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.