W sobotę, 10 maja, zgodnie z zapowiedziami, rozpoczyna się pierwszy etap remontu na moście Grunwaldzkim w Krakowie. Mieszkańcy i inni kierowcy przejeżdżający przez Gród Kraka muszą przygotować się na liczne utrudnienia na drogach oraz zmianę organizacji ruchu.
Remont mostu potrwa 10 miesięcy, w tym przez 7 miesięcy nie będą mogły przejeżdżać po nim samochody, a przez 5,5 także tramwaje.
Całkowite zamknięcie mostu
Pierwszy etap prac remontowych, który właśnie się rozpoczyna, potrwa przynajmniej do wakacji. W tym czasie ruch na moście będzie całkowicie wyłączony.
Zamknięcie mostu sprawi, że na ulicy Monte Cassino w rejonie Centrum Kongresowego ICE Kraków, stanie tymczasowy przystanek dla tramwajów w obu kierunkach. Linia tramwajowa prowadzić będzie od ul. Kapelanka, przez Monte Cassino do Centrum Kongresowego.
Tramwaje z ul. Dietla z kolei zostaną przekserowane na ul. Krakowską. Na samej ul. Dietla natomiast – tuż przed mostem – zostanie wprowadzona możliwość zawracania dla pojazdów, które nie będą mogły kontynuować jazdy w kierunku Kazimierza.
Zamknięcie mostu oznacza też, że ruch tramwajowy i autobusowy będzie musiał być skierowany przez ul. Kalwaryjską/Limanowskiego do ul. Krakowskiej/Starowiślnej, gdzie linie powrócą na swoje stałe trasy.
W ramach prowadzonych prac zostanie wprowadzona komunikacja zastępcza. Linia tramwajowa będzie kursowała z „Czerwonych Maków P+R” do „Ronda Grunwaldzkiego”, natomiast linia autobusowa z Łagiewnik przez rondo Grunwaldzkie do pętli na „Powiślu – Nowy Świat”. Podczas prowadzonych prac, aby zachować dostęp do przystanku „Orzeszkowa”, powstanie linia 784 jako wydłużenie trasy przejazdu autobusu 184.
Sugerowana trasa dla ruchu kołowego będzie natomiast prowadzić przez trzecią obwodnicę miasta, czyli ulicami Powstańców Śląskich i Powstańców Wielkopolskich. To spowoduje modyfikację sygnalizacji świetlnej na rondzie Grunwaldzkim, Matecznego i w rejonie przystanku „Korona”. Światła na Stradom, Dietla i Krakowskiej zostaną z kolei wyłączone.
Pojazdy wjeżdżające do Krakowa od północy przez al. 29 Listopada będą kierowane na Wita Stwosza, Lubomirskiego, do ronda Mogilskiego i dalej ronda Grzegórzeckiego.
Konieczna modernizacja mostu
Most Grunwaldzki łączy krakowskie Stare Miasto z Dębnikami. Powstał na przełomie lat 60. i 70. ub. wieku. Obecnie wymaga gruntownego i dość pilnego remontu.
Zgodnie z ekspertyzą Politechniki Krakowskiej modernizacja musi być wykonana do sierpnia 2026 roku. To pozwoliłoby na bezpieczne użytkowanie co najmniej do roku 2038. Po tym okresie, z uwagi na osiadanie konstrukcji – jak informowały władze Krakowa w ubiegłym roku – most ma być rozebrany, a w jego miejsce powstanie nowy most. Przez most prowadzi trasa z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku.
Remont mostu przeprowadzi konsorcjum firm ZUE i Intop Tarnobrzeg, a wartość kontraktu to 15,5 mln zł.
W ramach modernizacji mostu Grunwaldzkiego zostanie wyremontowana konstrukcja nośna obiektu inżynierskiego. Modernizację przejdą też podpory, łożyska, układ sprężenia, dylatacja, system odwodnienia i stożków przyczółków, a balustrady, krawężniki i nawierzchnia zostaną wymienione. Poza tym remont obejmie schody i ściany oporowe i kompleksową przebudowę torowiska tramwajowego i sieci trakcyjnej. Wymienione zostaną również maszty oświetleniowe i bartery energochłonne.