Partner serwisu
Miasto

Poznań: Skanska wybuduje dwa wiadukty

Dalej Wstecz
Data publikacji:
08-01-2024
Ostatnia modyfikacja:
08-01-2024
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

MIASTO
Poznań: Skanska wybuduje dwa wiadukty
wiz. Poznańskie Inwestycje Miejskie
Spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie oraz Skanska podpisały umowę na budowę dwóch wiaduktów w ciągu ulic Golęcińskiej i Lutyckiej nad linią kolejową nr 354, łączącą Poznań i Piłę. To kluczowa inwestycja w kontekście funkcjonalności układu drogowego w szybko rozwijającej się północno-zachodniej części miasta.

Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w lipcu, ogłoszony został wówczas przetarg na budowę dwóch wiaduktów w przebiegu ulic Golęcińskiej i Lutyckiej nad linią kolejową nr 354, która łączy Poznań i Piłę. Inwestycja była od lat oczekiwana przez mieszkańców. Wspomniane ulice od dawna są zakorkowane w godzinach szczytu, a nowa zabudowa mieszkaniowa i perspektywa rozwoju połączeń aglomeracyjnych w ramach projektu Poznańskiej Kolei Metropolitalnej powodują, że budowa wiaduktów jest absolutnie konieczna, aby można było utrzymać akceptowalny poziom płynności ruchu drogowego.

Inwestycja zostanie zrealizowana w ramach wspólnego projektu miasta oraz PKP Polskich Linii Kolejowych, które będą partycypować w kosztach projektu. Zarządca narodowej infrastruktury kolejowej wykorzysta w tym celu fundusze europejskie. Mieszkańcy północno-zachodnich dzielnic Poznania mogli w ostatnich miesiącach zauważyć, że w wielu miejscach jeszcze przed wyborem najkorzystniejszej oferty i podpisaniem umowy zaczęło dochodzić do pierwszych wycinek drzew w miejscach kolidujących z przyszłą inwestycją.

Wiśniewski: Powstanie wiaduktów jest niezbędne

– Powstanie bezkolizyjnych przejazdów przez linię kolejową jest niezbędne. Północno-zachodni Poznań dynamicznie się rozwija. Kolizja drogi z torami kolejowymi ogranicza przepustowość, a przecież zależy nam, aby w przyszłości częściej kursowały pociągi. Chcemy rozbudowywać Poznańską Kolej Metropolitalną. Mieszkańcom potrzebna jest także „droga życia”, aby mogli bez stania przed zamkniętym szlabanem dojechać do szpitala i by pomoc medyczna mogła dotrzeć do nich na czas – mówił wiceprezydent miasta Mariusz Wiśniewski w 2019 roku.

Wówczas ogłoszono przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowej – nie tylko w zakresie przywołanych wiaduktów, ale również innych zadań w zakresie modernizacji układu drogowego w północno-zachodniej części miasta, takich jak wydłużenie ulicy Jasielskiej i alei Solidarności, które zostałyby połączone na planowanym skrzyżowaniu z ulicą Lutycką.

Kontrakt zrealizuje Skanska

W ramach przetargu przewidziano część podstawową oraz część objętą prawem opcji. Część podstawowa dotyczy budowy wiaduktu w ciągu ulicy Lutyckiej, natomiast prawo opcji obejmuje wiadukt w ciągu ulicy Golęcińskiej, a także budowę ronda na skrzyżowaniu ulic Literackiej i Koszalińskiej. We wrześniu miasto podjęło decyzję o podwyższeniu budżetu inwestycji, w efekcie czego prawo opcji zostanie zrealizowane. Prace wykona Skanska, a wartość kontraktu wynosi blisko 55 mln zł w ramach zamówienia podstawowego, a wraz z realizacją prawa opcji 89 mln zł. Głównym kryterium oceny ofert w przetargu była cena (waga 60%). Zamawiający przewidział również dwa kryteria pozacenowe w postaci okresu gwarancji (waga 30%) i okresu doświadczenia na rynku kierownika budowy (waga 10%).

Wskazane inwestycje mają kluczowe znaczenie dla komfortu życia mieszkańców północno-zachodniej części Poznania, w szczególności Osiedla Literackiego i Strzeszyna Greckiego, które należą do najszybciej rozwijających się części miasta. Dodatkowo ulica Lutycka stanowi część przebiegu obciążonej drogi krajowej nr 92 na terenie Poznania, która jest istotna zarówno w ruchu aglomeracyjnym, jak i w tranzycie jako tańsza alternatywa dla autostrady A2 w niektórych relacjach. Spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie w realizacji projektu pełni funkcję inwestora zastępczego – zamawiającym są PKP Polskie Linie Kolejowe, które wykorzystają w tym celu środki z funduszy europejskich w ramach projektu “Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – Etap IV”.

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Kęty domykają północno-zachodnią obwodnicę

Drogi i autostrady

Kęty domykają północno-zachodnią obwodnicę

Elżbieta Pałys 08 stycznia 2024

Duży strajk na kolei w Niemczech od 10 stycznia

Intermodal i logistyka

Duży strajk na kolei w Niemczech od 10 stycznia

Artur Bogdanowicz 08 stycznia 2024

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Kęty domykają północno-zachodnią obwodnicę

Drogi i autostrady

Kęty domykają północno-zachodnią obwodnicę

Elżbieta Pałys 08 stycznia 2024

Duży strajk na kolei w Niemczech od 10 stycznia

Intermodal i logistyka

Duży strajk na kolei w Niemczech od 10 stycznia

Artur Bogdanowicz 08 stycznia 2024

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5