Minister infrastruktury Alvin Gajadhur zapowiedział, że przedłoży na posiedzeniu rządu projekty ustaw reformujących Inspekcję Transportu Drogowego. Chodzi o przekształcenie w służbę mundurową, która mogłaby wykonywać zadania każdego dnia w trybie całodobowym i sprawnie reagować na sytuacje nagłe. Warto przypomnieć, że Prawo i Sprawiedliwość w przeszłości postulowało likwidację instytucji.
Choć wszystko wskazuje na to, że trzeci rząd Mateusza Morawieckiego jeszcze w tym miesiącu zakończy urzędowanie, nie uzyskawszy wotum zaufania, część ministrów wchodzących w skład nowego gabinetu zapowiada działania w różnych obszarach, w tym projekty legislacyjne. Dołączył do nich szef resortu infrastruktury Alvin Gajadhur, który zapowiedział, że przedłoży na posiedzeniu Rady Ministrów wzmacniający Inspekcję Transportu Drogowego pakiet legislacyjny.
– Zmiany, które wprowadzamy doprowadzą do znacznego zwiększenia efektywności kontroli na polskich drogach. Państwo polskie musi nadążać za rzeczywistością, a ta wymaga od nas zdecydowanych działań. Walczymy z nieuczciwą konkurencją w polskim sektorze transportu drogowego i będziemy w tym jeszcze skuteczniejsi. Jestem pewien, że proponowane zmiany spotkają się z uznaniem branży transportowej. Jej przedstawiciele od dawna o to zabiegali – powiedział minister infrastruktury, który od 2017 pełnił funkcję Głównego Inspektora Transportu Drogowego (w latach 2002-2016 był natomiast rzecznikiem prasowym GITD). Czy pełni ją nadal, tego nie wiemy. Wysłaliśmy w tej sprawie pytania do rzecznika prasowego Ministerstwa Infrastruktury, ponieważ na stronie internetowej GITD cały czas możemy przeczytać, że Alvin Gajadhur stoi na czele instytucji.
Jak wskazuje resort infrastruktury w komunikacie prasowym, dzięki nowym regulacjom możliwe ma być przemieszczenie większych ilości kontrolerów w określone miejsca w kraju w przypadku zaistnienia takiej potrzeby. Ministerstwo wskazuje także na “takie zmiany w strukturze organizacji ITD, które umożliwią szybką i skuteczną reakcję na lokalnie powstające negatywne zjawiska związane z ruchem samochodów ciężarowych”. Dodatkowo kontrolerzy mieliby uzyskać status prawny tożsamy z funkcjonariuszami innych służb kontrolnych, co miałoby zwiększyć atrakcyjność służby w inspekcji.
PiS zapowiadał likwidację ITD
Co ciekawe, w programie wyborczym PiS z 2014 roku znalazł się postulat… likwidacji tej instytucji – Przekażemy Policji kompetencje i środki Inspekcji Transportu Drogowego, tworząc policyjną Służbę Kontroli Drogowej. Nie ma żadnego uzasadnienia utrzymywanie, i to poza resortem spraw wewnętrznych, odrębnej służby kontrolnej, której uprawnienia dublują się z kompetencjami Policji i która zatrudniając w skali kraju około tysiąca osób, musi utrzymywać kosztowną strukturę organizacyjną – czytamy w dokumencie.
Tożsame zmiany rekomendowała w 2014 roku Najwyższa Izba Kontroli. Jak wiadomo, powyższe zamierzenia nie zostały w latach 2015-2023, choć podtrzymywał je w 2015 roku ówczesny wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Jarosław Zieliński. Od postulatu wielokrotnie dystansował się natomiast były minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.