Partner serwisu
Polityka i prawo

NIK krytycznie o funkcjonowaniu CUPT

Dalej Wstecz
Partner działu

WKB

Data publikacji:
25-10-2023
Ostatnia modyfikacja:
25-10-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury/NIK

Podziel się ze znajomymi:

POLITYKA I PRAWO
NIK krytycznie o funkcjonowaniu CUPT
fot. CUPT
Najwyższa Izba Kontroli oceniła krytycznie funkcjonowanie Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Pomimo zgodnym ze statutowymi zadaniami wydatkowaniem funduszy, część wydatków poniesiono w sposób niecelowy i niegospodarny. W sposób niezgodny z prawem miało zostać wydanych blisko 6,5 mln zł. 

Centrum Unijnych Projektów Transportowych, jako państwowa jednostka budżetowa podległa ministrowi infrastruktury, odpowiada za zarządzanie środkami z funduszy Unii Europejskich dla Polski w zakresie wsparcia inwestycji w infrastrukturę transportową. Instytucja powstała w 2007 roku. Kontrolę w CUPT przeprowadziła niedawno Najwyższa Izba Kontroli. Wnioski nie są szczególnie optymistyczne. NIK krytycznie oceniła funkcjonowanie obszaru komunikacji zewnętrznej, systemu szkoleń pracowników oraz systemu wynagrodzeń. Wskazano także na zaniedbania w zakresie zamówień publicznych.

Jak wskazuje NIK, pomimo istnienia w strukturach CUPT powołanego w tym celu Wydziału Komunikacji w ramach Biura Administracji, podpisane zostały umowy z podmiotami trzecimi na świadczenie usług w zakresie komunikacji zewnętrznej. Co więcej, zawarte umowy przewidują wyraźnie wyższe stawki, na poziomie 320 zł za godzinę pracy, w porównaniu z typowymi stawkami rynkowymi, które zdaniem kontrolerów NIK powinny zawierać się w przedziale 65-250 zł za godzinę pracy. Wartość zawartych w tym obszarze umów wynosi 100 tys. zł, dlatego sprawa wydaje się niebagatelna. Zwłaszcza mając na uwadze fakt, że CUPT mogło zrealizować wskazane zadania własnymi siłami.

Kolejny zarzut kontrolerów NIK dotyczy wypłaty pracownikom dodatków specjalnych za miesiące, które minęły, co oznacza niezgodną z przepisami wsteczną gratyfikację. NIK stoi na stanowisku, że CUPT poniosło z tego tytułu wydatki na poziomie 5,5 mln zł, których nie powinno było ponieść. Dotyczy to aż dwóch trzecich wydatków na dodatki specjalne, których łączna wysokość wyniosła 8,3 mln zł. NIK zarzuca także nierzetelną ocenę potrzeb szkoleniowych organizacji, w wyniku której dokonano zamówienia usługi szkoleniowej dla 100 pracowników, podczas gdy w rzeczywistości przeszkolonych zostało tylko 28 osób. Kontrolerzy poddali również krytyce jeden ze skontrolowanych przetargów, który dotyczył podróży służbowych – ich zdaniem kryteria nie gwarantowały wyboru faktycznie najbardziej korzystnej oferty.

Kontrolerzy rekomendują zatem zaprzestanie zlecania na zewnątrz zadań związanych z obsługą mediów społecznościowych, zapewnienie rzetelnego nadzoru nad innymi zleceniami realizowanymi przez podmioty zewnętrzne oraz zaprzestanie udzielania gratyfikacji wstecznych. NIK zaleca także poprawę konstrukcji zamówień publicznych oraz przeprowadzenie analizy gospodarności w zakresie zlecania innym podmiotom zadań związanych ze sporządzaniem różnego rodzaju opracowań.
Partner działu

WKB

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Znaków drogowych jest za dużo. Powstaje chaos informacyjny

Polityka i prawo

Znaków drogowych jest za dużo. Powstaje chaos informacyjny

ep. /inf. pras. 15 maja 2025

CUPT odrzuca wniosek Polregio o zakup autobusów. Dlaczego?

Polityka i prawo

Artur Czapiewski Głównym Inspektorem Transportu Drogowego

Polityka i prawo

Intermodal: CUPT ogłosiło nabór wniosków w ramach KPO

Intermodal i logistyka

Zakończono nabór wniosków na projekty transportowe w ramach CEF

Drogi i autostrady

CUPT: Wkrótce poznamy fundusze na intermodal po 2024 r.

Drogi i autostrady

CUPT: Wkrótce poznamy fundusze na intermodal po 2024 r.

Roman Czubiński 11 października 2020

Zobacz również:

Znaków drogowych jest za dużo. Powstaje chaos informacyjny

Polityka i prawo

Znaków drogowych jest za dużo. Powstaje chaos informacyjny

ep. /inf. pras. 15 maja 2025

CUPT odrzuca wniosek Polregio o zakup autobusów. Dlaczego?

Polityka i prawo

Artur Czapiewski Głównym Inspektorem Transportu Drogowego

Polityka i prawo

Intermodal: CUPT ogłosiło nabór wniosków w ramach KPO

Intermodal i logistyka

Zakończono nabór wniosków na projekty transportowe w ramach CEF

Drogi i autostrady

CUPT: Wkrótce poznamy fundusze na intermodal po 2024 r.

Drogi i autostrady

CUPT: Wkrótce poznamy fundusze na intermodal po 2024 r.

Roman Czubiński 11 października 2020

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5