Partner serwisu
Polityka i prawo

Ulga dla zarządców terminali? Ministerstwo Finansów nie chce zmian

Dalej Wstecz
Partner działu

WKB

Data publikacji:
18-06-2025
Ostatnia modyfikacja:
18-06-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

POLITYKA I PRAWO
Ulga dla zarządców terminali? Ministerstwo Finansów nie chce zmian
fot. Silva LSZdjęcie ilustracyjne
Postulat Fundacji ProKolej, domagającej się przywrócenia zwolnienia nieruchomości zajętych przez terminale intermodalne i bocznice od podatku, na razie nie doczeka się spełnienia. Ministerstwo Finansów nie dostrzega potrzeby takiej formy ułatwień dla rozwoju kolei, obawia się za to zmniejszenia dochodów samorządów.

Przed kilkoma tygodniami pisaliśmy o wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie zwolnienia z podatku od nieruchomości, obejmującego powierzchnie zajęte przez terminale oraz bocznice. W wydanym pod koniec kwietnia orzeczeniu podkreślono, że – wbrew pojawiającym się wcześniej wątpliwościom – rozwiązanie to nie było formą niedozwolonej pomocy publicznej.

Wyrok ten został przywołany w opublikowanym przez Fundację ProKolej apelu do ministra finansów o pilne przywrócenia obowiązującego w latach 2017-2021, szerokiego zakresu zwolnienia z podatku od nieruchomości dla infrastruktury kolejowej (zwłaszcza – bocznic i terminali). – Obciążenie to pozostaje w sprzeczności z unijną polityką transportową i środowiskową, a także z deklarowaną strategią polskiego rządu – argumentowali eksperci organizacji. W uzasadnieniu podkreślono, że przewoźnicy drogowi w większości nie ponoszą kosztów użytkowania dróg, podczas gdy operatorzy kolejowi płacą za każdy przejechany kilometr i postój. Fakt ten ogranicza konkurencyjność kolei, zwłaszcza w przewozach ładunków.

– Aby odwrócić ten trend i zwiększyć udział kolei w ruchu towarowym, trzeba zadbać o jak najgęstszą sieć terminali oraz bocznic. Ich istnienie jest niezbędne, żeby w ogóle móc korzystać z tej formy transportu – komentował wtedy Prezes Fundacji ProKolej Jakub Majewski.

Niedawno Fundacja otrzymała odpowiedź z ministerstwa. Resort polemizuje ze stwierdzeniem o „szerokim zakresie” zwolnienia oraz o jego „systematycznym ograniczaniu”. O zmianie wcześniejszych przepisów przesądziły kwestie związane z interpretacją prawa: w latach 2017-2021 zwolnienie objęło także prywatne bocznice, których właściciele nie udostępniali ich innym podmiotom. Stan taki uznano za niezgodny z intencją przyświecającą twórcom nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym.

Co do terminali, sytuacja jest bardziej skomplikowana. Zwolnienie od podatku w ich przypadku nie obowiązywało w latach 2022-2023 z powodu odroczenia wejścia w życie przepisu, a następnie w 2025 r. wyłączono je z powodu niezakończenia postępowania notyfikacyjnego w Komisji Europejskiej.

Przywoływany przez Fundację ProKolej wyrok – jak twierdzi MF – został wydany w konkretnej sprawie i jako taki nie zobowiązuje Polski do zmian prawa w omawianym zakresie. – (…) zakres zwolnienia z podatku od nieruchomości infrastruktury kolejowej jest bardzo szeroki – twierdzi ponadto resort. Przywołuje zmiany wprowadzone w roku 2017 (zwolnienie m. in. budynków związanych z infrastrukturą kolejową) i 2022 (zwolnienie także infrastruktury nieczynnej).

Zarzut dyskryminacji kolei pod względem podatkowym ministerstwo określa jako nieuprawiony. Jak argumentuje, w przypadku transportu drogowego zwolnienia nie obejmują związanych z nim budynków. – Objęcie zakresem zwolnienia z podatku od nieruchomości prywatnych bocznic oraz kolejowych terminali towarowych skutkowałoby uszczupleniem dochodów gmin, będących beneficjentami tego podatku – podsumowuje MF, stwierdzając, że wprowadzenie postulowanych ulg nie jest przewidywane.
Partner działu

WKB

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

PFR: Skuteczna mobilizacja kapitału kluczowa dla Baltic Hub i innych projektów

Intermodal i logistyka

PFR: Skuteczna mobilizacja kapitału kluczowa dla Baltic Hub i innych projektów

Damian Kelman 10 czerwca 2025

Wybór wykonawcy rozbudowy Euroterminala Sławków do końca 2025 roku

Intermodal i logistyka

Umowa inwestycyjna ws. rozbudowy Euroterminala Sławków

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

‍IGTL: Czekamy na efekty dialogu w sprawie Funduszu Kolejowego

Polityka i prawo

‍IGTL: Czekamy na efekty dialogu w sprawie Funduszu Kolejowego

Roman Czubiński 11 czerwca 2025

330 mln na drogi samorządowe w 2025 roku przyznane

Drogi i autostrady

Pozostałe z wątku:

PFR: Skuteczna mobilizacja kapitału kluczowa dla Baltic Hub i innych projektów

Intermodal i logistyka

PFR: Skuteczna mobilizacja kapitału kluczowa dla Baltic Hub i innych projektów

Damian Kelman 10 czerwca 2025

Wybór wykonawcy rozbudowy Euroterminala Sławków do końca 2025 roku

Intermodal i logistyka

Umowa inwestycyjna ws. rozbudowy Euroterminala Sławków

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

‍IGTL: Czekamy na efekty dialogu w sprawie Funduszu Kolejowego

Polityka i prawo

‍IGTL: Czekamy na efekty dialogu w sprawie Funduszu Kolejowego

Roman Czubiński 11 czerwca 2025

330 mln na drogi samorządowe w 2025 roku przyznane

Drogi i autostrady

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5