Partner serwisu
Biznes i przemysł

Bando: Do 2030 tylko jedna jednostka FSRU

Dalej Wstecz
Data publikacji:
21-03-2024
Ostatnia modyfikacja:
21-03-2024
BIZNES I PRZEMYSŁ
Bando: Do 2030 tylko jedna jednostka FSRU
fot. Tvabutzku1234 (Wikimedia Commons) / lic. CC0.
Pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej Maciej Bando ocenił, że do 2030 roku Polska nie będzie potrzebowała drugiego pływającego gazoportu oprócz tego, który ma zostać uruchomiony na przełomie 2027 i 2028 roku, zapewniając zdolności regazyfikacyjne LNG do 6,1 mld m3 gazu ziemnego. Wcześniej zainteresowanie importem surowca z Polski wyrażali Czesi, którzy jednak ostatecznie postawili na partnerstwo z Niemcami, które rozbudowują infrastrukturę importu LNG w imponującym tempie.

Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w ostatnich tygodniach, po zmianie władzy w grudniu 2023 roku przesądzona jest kontynuacja projektu budowy pływającego terminala LNG, który powstanie w Zatoce Gdańskiej 3 kilometry od wybrzeża w rejonie gdańskiego portu morskiego. Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji wydał Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gdańsku. Wybrano także armatora, który będzie czarterował Gaz-Systemowi jednostkę FSRU (ang. Floating Storage Regasification Unit). Będzie nim japońska spółka Mitsui O.S.K. Lines.

Część inwestycji związanych z pływającym terminalem LNG będzie współfinansowana z funduszy europejskich w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Dotyczy to rozbudowy systemu gazociągów przesyłowych pomiędzy Gdańskiem a centralną częścią kraju. Maciej Bando, pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej oraz wiceminister klimatu i środowiska, zapowiedział, że koszt całego przedsięwzięcia wyniesie 4,7 mld zł.

Realizacja inwestycji jest uzasadniona prognozowanym rosnącym zapotrzebowaniem na gaz ziemny, na co istotny wpływ ma proces transformacji energetycznej. Rozwój odnawialnych źródeł energii jest bowiem dużym wyzwaniem dla stabilności Krajowego Systemu Elektroenergetycznego, który wymaga w zaistniałej sytuacji większych rezerw mocy o wysokiej dyspozycyjności. Takimi rezerwami są dziś przeważnie wysokosprawne bloki gazowo-parowe.

Bando: Nie będzie rozbudowy przed 2030 rokiem

100% przepustowości planowanej jednostki FSRU w Zatoce Gdańskiej zarezerwował ORLEN, który po połączeniu z PGNiG w 2022 roku jest jego sukcesorem w charakterze de facto monopolisty na polskim rynku gazowym. Gaz-System rozważał także wyczarterowanie drugiej, nieco jednostki, która zapewniłaby zdolność regazyfikacji LNG do 4,5 mld m3 gazu ziemnego. Przeprowadzona procedura Open Season nie wykazała jednak wystarczającego zainteresowania rynku. Zdaniem wiceministra Macieja Bando Polska nie będzie potrzebowała drugiej jednostki FSRU przynajmniej do 2030 roku.

– Polska nie będzie musiała rozbudowywać pływającego tankowca FSRU do regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego, który ma powstać w Gdańsku przed 2030 rokiem, ze względu na niższy popyt na paliwo – powiedział Maciej Bando w wypowiedzi dla Agencji Reuters. Niewykluczone, że na “niższy popyt na paliwo” wpłynęła decyzja czeskiego rządu, który pomimo wstępnego zainteresowania zwiększeniem importu gazu ziemnego z Polski ostatecznie postawił na dostawy z Niemiec.

Czesi stawiają na wzrost importu gazu ziemnego z Niemiec

Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w poprzednim miesiącu, Niemcy błyskawicznie rozbudowują infrastrukturę importu LNG. Jest to możliwe dzięki specustawom, co wydatnie skraca cały proces inwestycyjny. To pierwsza przyczyna, dla której Czesi mogli zdecydować się na partnerstwo z Niemcami w tym obszarze. Drugą możliwą przyczyną jest niska przepustowość istniejących połączeń międzysystemowych polskiego i czeskiego systemu gazociągów przesyłowych.

Od lat istnieje koncepcja budowy nowego interkonektora Stork II, który połączyłby okolice Kędzierzyna-Koźla z okolicami Nowego Jiczyna. Konieczność realizacji tej inwestycji mogłaby jednak wydłużyć perspektywę dostaw gazu ziemnego z Polski na dużą skalę o kolejne kwartały, a nawet lata, nawet w przypadku szybkiego podjęcia decyzji politycznej przez obie zainteresowane strony.

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

MON wskazuje kluczowe inwestycje w infrastrukturę

Polityka i prawo

MON wskazuje kluczowe inwestycje w infrastrukturę

Damian Kelman 14 maja 2025

Terminal FSRU. 70% prac zrealizują polscy podwykonawcy?

Biznes i przemysł

Port Gdańsk na fali? Imponujący wzrost przeładunków kontenerów i rud metali

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Spór o FSRU: polski czy turecki interes? Gaz-System kontra PZPB

Biznes i przemysł

FSRU Gdańsk: Komplet umów na komponenty gazociągów lądowych

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

MON wskazuje kluczowe inwestycje w infrastrukturę

Polityka i prawo

MON wskazuje kluczowe inwestycje w infrastrukturę

Damian Kelman 14 maja 2025

Terminal FSRU. 70% prac zrealizują polscy podwykonawcy?

Biznes i przemysł

Port Gdańsk na fali? Imponujący wzrost przeładunków kontenerów i rud metali

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Spór o FSRU: polski czy turecki interes? Gaz-System kontra PZPB

Biznes i przemysł

FSRU Gdańsk: Komplet umów na komponenty gazociągów lądowych

Biznes i przemysł

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5