Partner serwisu
Biznes i przemysł

Budimex: Chcemy być obecni na rynku czeskim

Dalej Wstecz
Data publikacji:
09-09-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Budimex: Chcemy być obecni na rynku czeskim
fot. Budimex
Budimex w konsorcjum z Viamont Servis złożył najkorzystniejszą ofertę w przetargu kolejowym obejmującym modernizację stacji Lovosice w Czechac. To może być pierwsze kolejowe zlecenie firmy poza granicami kraju. O tym jak wyglądały przygotowania do tego postępowania oraz jego znaczeniu dla spółki rozmawialiśmy podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu z Maciej Olkiem, dyrektorem budownictwa kolejowego w Budimex.

Łukasz Malinowski, Rynek Infrastruktury: Od połowy ubiegłego roku Budimex intensywnie walczy o pozyskiwanie kontraktów poza Polską. Ostatnio udało się złożyć najkorzystniejszą ofertę w postępowaniu w Czechach. Jak długo trwały przygotowania i na ile tamtejszy rynek różnie się od polskiego?

Maciej Olek, dyrektor budownictwa kolejowego w Budimex: To był bardzo żmudny i długotrwały proces, a wszystko zajęło wiele czasu. Rynek czeski jest skonstruowany zupełnie inaczej niż Polski i żeby móc w ogóle składać oferty trzeba spełnić szereg wymogów formalnych, które są zdecydowanie bardziej restrykcyjne niż w Polsce. Jednym z nich jest np. konieczność wykazania się personelem, który posiada uprawnienia w Czechach i jednocześnie włada językiem czeskim. Nie ma możliwości nostryfikacji wprost polskich uprawnień. Ponieważ nie jest to duży rynek to w zasadzie oznacza to w praktyce konieczność posiadania lokalnego personelu. Rynek wykonawców w Czechach nie jest tak otwarty jak w Polsce, więc byliśmy od początku na trudniejszej pozycji.. W końcu nam się jednak udało.

Przy przygotowaniu oferty wykorzystaliśmy wiedzę i doświadczenie zdobytą na rynku polskim Żeby nasza oferta była jak najbardziej konkurencyjna zdecydowaliśmy się na zawiązanie konsorcjum z czeskim Viamont Servis i to połączenie naszych sił zapewniło wystarczającą przewagę konkurencyjną i zwiększyło prawdopodobieństwo pozyskania kontraktu. Znaleźliśmy wspólne cele, które będziemy razem z naszymi partnerami realizować. Przypomnę też, że to nie była nasza pierwsza wspólna oferta, ale pierwsza która okazała się najkorzystniejsza.

Czy ten sukces oznacza dalsze oferowanie i udział w kolejnych postepowaniach na rynku czeskim?

Tak będziemy dalej składać oferty w kolejnych przetargach. W tym postępowaniu nasza oferta jest najkorzystniejsza, ale nie mamy jeszcze podpisanej umowy z zamawiającym. Mam nadzieję, że po weryfikacji naszej oferty pod kątem formalnym do tego dojdzie co będzie z korzyścią i dla nas, i dla naszych lokalnych partnerów. Liczę też na to, że sprawna realizacja tego projektu otworzy nam drzwi do rynku czeskiego i będziemy mogli się podejmować coraz bardziej ambitnych zadań.

Warto przy tym podkreślić, że będzie to pierwszy zagraniczny, kolejowy kontrakt Budimeksu. Obecni jesteśmy w Niemczech, a także wygraliśmy ostatnio postępowanie na Słowacji, ale są to projekty drogowe i mostowe.

Realizacja tego projektu będzie dla was wyzwaniem ze strony technicznej?

Z technicznego punktu widzenia jest to mniej skomplikowane zadanie w porównaniu do projektów realizowanych przez nas w Polsce. Jest to standardowy projekt obejmujący przebudowę peronów z wiatami oraz przebudowę i dobudowę przejścia do tych peronów. W tym przypadku będziemy musieli jednak dostosować się do przepisów i zwyczajów funkcjonowania czeskiego zarządcy infrastruktury, a te odbiegają od norm przyjętych w Polsce. Skala projektu jest w tym przypadku jego zdecydowaną zaletą – na takich stosunkowo niedużych inwestycjach łatwiej jest się uczyć lokalnych uwarunkowań Zdobyta przy tym zadaniu wiedza będzie procentowała przez kolejne lata.

Czy to oznacza, że na rynku czeskim chcielibyście się zadomowić na dłużej?


Oczywiście. Myślimy tu o wieloletniej perspektywie. Rynek czeski uznajemy za stabilny i bardzo atrakcyjny z punktu widzenia planowanych inwestycji kolejowych w najbliższych latach. Generalnie jest on zbliżony jeśli chodzi o harmonogramy do tego co znamy z Polski – tutaj też kluczową rolę ogrywają kolejne perspektywy finansowe Unii Europejskiej. Strona czeska przedstawiła już swoje plany przetargowe na ten rok oraz znamy jej programy modernizacyjne i inwestycyjny na kolejną perspektywę. Wśród planowanych realizacji są m.in. linie kolejowe dużych prędkości, które mają połączyć Pragę z europejskimi stolicami i dużymi miastami w krajach ościennych jak Austria, Niemcy oraz oczywiście Polska. To bardzo ciekawe i wymagające projekty, w których chcielibyśmy mieć swój udział.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Budimex blisko wygranej przetargu na S16 koło Olsztyna

Drogi i autostrady

Budimex blisko wygranej przetargu na S16 koło Olsztyna

Elżbieta Pałys 29 sierpnia 2023

Obwodnica Przecławia i Warzymic gotowa przed terminem. Wkrótce otwarcie

Drogi i autostrady

Budowa obwodnicy Zabierzowa rozpoczęta

Drogi i autostrady

Budowa obwodnicy Zabierzowa rozpoczęta

inf pras. / Redakcja 21 sierpnia 2023

Zobacz również:

Certyfikacja wykonawców nie ochroni rynku przed nierzetelnymi firmami

Polityka i prawo

Certyfikacja wykonawców nie ochroni rynku przed nierzetelnymi firmami

Elżbieta Pałys 31 sierpnia 2023

Mirbud chce się rozwijać na rynku kolejowym

Biznes i przemysł

Mirbud chce się rozwijać na rynku kolejowym

Elżbieta Pałys 30 sierpnia 2023

Firmy dołożyły miliard do realizowanych inwestycji

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Budimex blisko wygranej przetargu na S16 koło Olsztyna

Drogi i autostrady

Budimex blisko wygranej przetargu na S16 koło Olsztyna

Elżbieta Pałys 29 sierpnia 2023

Obwodnica Przecławia i Warzymic gotowa przed terminem. Wkrótce otwarcie

Drogi i autostrady

Budowa obwodnicy Zabierzowa rozpoczęta

Drogi i autostrady

Budowa obwodnicy Zabierzowa rozpoczęta

inf pras. / Redakcja 21 sierpnia 2023

Zobacz również:

Certyfikacja wykonawców nie ochroni rynku przed nierzetelnymi firmami

Polityka i prawo

Certyfikacja wykonawców nie ochroni rynku przed nierzetelnymi firmami

Elżbieta Pałys 31 sierpnia 2023

Mirbud chce się rozwijać na rynku kolejowym

Biznes i przemysł

Mirbud chce się rozwijać na rynku kolejowym

Elżbieta Pałys 30 sierpnia 2023

Firmy dołożyły miliard do realizowanych inwestycji

Biznes i przemysł

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5