Kolejne siedem kontraktów Budimeksu dotyczących budowy dróg na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ma zwiększony limit waloryzacji. Spółka poinformowała o zawarciu aneksów do umów.
Zawarte aneksy dotyczą umów na budowę autostrady A18 Olszyna – Golnice, drogi ekspresowej S7 między Modlinem i Czosnowem oraz S11 od Koszalina do Zegrza Pomorskiego. Obejmują także budowę obwodnicy Smolajn w ciągu drogi krajowej nr 51, S1 od Podwarpia do Dąbrowy Górniczej, S5 Ornowo – Wirwajdy i odcinka drogi ekspresowej S-61 od obwodnicy Suwałk do Budziska wraz z obwodnicą Szypliszek.
Aneksy dotyczą podniesienia maksymalnych limitów waloryzacji – z wcześniejszych 5 do 10 proc. zaakceptowanej kwoty kontraltu.
Przewidują, że kwoty należne za roboty wykonane po 24 lutego, a więc po wybuchu wojny na Ukrainie, która poskutkowała destabilizacją rynku i gwałtownymi wzrostami cen materiałów budowlanych, będą korygowane odpowiednio do wzrostów/spadków cen wyliczonych na podstawie tzw. wskaźnika waloryzacji do momentu aż zwiększone albo zmniejszone w ten sposób wynagrodzenie osiągnie limit waloryzacji wynoszący 10 proc. ceny zapisanej w kontrakcie.
Do niedawna maksymalny limit waloryzacji wynosił 5 proc. W obliczu zmiany sytuacji na rynku, stał się on dalece niewystarczający. GDDKiA po rozmowach z branżą zdecydowała się na jego podniesienie do 10 proc. także w tych umowach budowlanych, które są już w trakcie realizacji. Taki sam wskaźnik jest obecnie wpisywany do nowo zawieranych umów. Na potrzeby wyższej waloryzacji zwiększony został także limit finansowy Programu Budowy Dróg Krajowych – dołożono do niego 2,6 mld zł.
Podobne aneksy Budimex zawarł z GDDKiA w lipcu. Wówczas obejmowały one 11 kontraktów, w tym dotyczące DK-13 – obwodnicy Przecławia i Warzymic, DK-20 – obwodnicy Szczecinka, obwodnicy Lipska w ciągu DK-79 i obwodnicy Suchowoli oraz obwodnicy Sztabina na S8. Wyższa waloryzacją na podstawie lipcowych aneksów objęto także: budowę S1 obwodnicy Oświęcimia, budowę Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej – Chwaszczyno (bez węzła) – Żukowo, S1 Kosztowy II – Bieruń, S6 Leśnice – Bożepole Wielkie, S19 Białystok Zachód – Białystok Księżyno i S19 Haćki – Bielsk Podlaski Zachód z odcinkiem drogi krajowej nr 66.
– To znacznie nam pomoże i ułatwi realizację kontraktów, choć nie pokryje w całości strat spowodowanych wzrostem cen materiałów budowlanych – mówił niedawno o podpisaniu aneksów prezes Budimeksu, Artur Popko.
Aneksy waloryzacyjne podpisują także inni generalnie wykonawcy dróg krajowych i obwodnic realizowanych w ramach rządowego programu. GDDKA zapowiedziała, że wszystkie zostaną zawarte do końca sierpnia.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.